czwartek, 29 marca 2012

Magnez


Długo zastanawiałam się, o czym by tu dzisiaj napisać, żeby zbytnio nie przynudzać :) , a relaksując się po pracy przy popołudniowej kawce, pomyślałam, że bohaterem posta uczynię dzisiaj magnez ;) Ot takie niewinne skojarzenie z kawą ;)
No tak… chyba nie skłamię, jeśli napiszę, że preparaty magnezowe są w czołówce sprzedawanych w aptece suplementów diety… Każdy z nas zdaje sobie sprawę z roli magnezu w naszym organizmie i myślę, że stąd właśnie wynika zainteresowanie tymi preparatami, które jest ogromne. Rynek farmaceutyczny zalał nas mnóstwem suplementów zawierających magnez i tak dzisiaj mamy nawet preparaty dla konkretnej grupy odbiorców np. „NeoMag dla pijących kawę”, „NeoMag relax”, „NeoMag Young”, „NeoMag skurcz” itp…Wybór niełatwy, prawda? I czym tu się kierować?

Warto zwrócić uwagę, na fakt, że zapotrzebowanie organizmu na magnez zależy od wieku, płci i uwarunkowań fizjologicznych.  Dawka dobowa dla kobiet powinna wynosić ok. 300mg/dobę (w ciąży i dla karmiących około 450 mg),a  dla mężczyzn około 375 mg/dobę.



Nie będę się tutaj rozwodzić o szczegółach, ale chciałam Wam zwrócić uwagę na to, żebyście kupując preparat z magnezem zwracali uwagę na dwie rzeczy.
Po pierwsze istotna jest zawartość jonów magnezowych w jednej tabletce, co decyduje o częstości podawania danego preparatu i tu chciałabym Was uczulić, żebyście patrzyli zawsze dokładnie na zawartość jonów magnezu a nie zawartość soli, czy tlenku, bo producenci to różnie podają. I nie polecam sugerować się dawkowaniem podanym na opakowaniu, bo tam też różne rzeczy wypisują producenci, czasami nieadekwatne do rzeczywistości ;) Z dawkowaniem sugerowałabym zapytać farmaceutę.
Najbardziej istotne jest jednak to, w jakiej postaci występuję magnez w danym preparacie, bo od tego w dużej mierze zależy jego wchłanianie, czyli także efekt działania, a na tym nam przecież zależy. Zasadniczo wiadomo, że magnez jest lepiej wchłaniany z soli organicznych (tj. mleczan, cytrynian - przyswajalność około 90 %) niż z jego połączeń nieorganicznych. Tymczasem na rynku jest sporo preparatów zawierających nieorganiczne sole magnezowe np. węglan magnezu (przyswajalność około 30 %) albo po prostu tlenek magnezu. Mało kto jednak wie, że przyswajalność tlenku magnezu  nie przekracza 4%.  

Polecam więc stosowanie preparatów zawierających dobrze wchłaniane i dobrze tolerowane sole, czyli sole organiczne. Bo co z tego, że producent napisze, że w jednej kapsułce jest aż 375 mg jonów magnezowych, jak występuje on w postaci tlenku, więc wchłonie się z tego tylko ok. 3-4%.

Tyle na dzisiaj. Jutro będzie coś o chelatowych połączeniach magnezu, bo pewnie jest tutaj grono fanów Chela-Mag B6 ;)


Warto również przeczytać:

Chela-Mag B6 na tapecie czyli o czym nie mówią w reklamach ;)

Neomag forte - naturalny magnez?

Magnez dla dziecka

366 komentarzy:

  1. czy możesz napisać o stosowaniu gynalginu?

    trafiłam właśnie na Twojego bloga przez przypadek,a mam wątpliwości, gdyż mój ginekolog udzielił mi trochę innych informacji niż ulotka ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie bym pomogła, ale nie do końca zrozumiałam o co chodzi. Są to tabletki dopochwowe, stosowane w zakażeniach pochwy o mieszanej etiologii ;) Z reguły stosuje się je raz dziennie na noc przez 10 kolejnych dni, ale oczywiście lekarz może modyfikować dawkowanie.
    Jeśli jeszcze jakieś wątpliwości, to może na maila farmaceutka80@wp.pl?

    OdpowiedzUsuń
  3. Co sądzisz o formie jaką jest asparaginian? Mam do wyboru 100mg jonów w postaci węglanu albo 40mg jonów asparaginianu. Co o tym myślisz? Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybrałabym 40mg aspraginianiu;)- mniejsza dawka ale lepsze
      wchłanianie. Dawka 40mg może nie jest porywająca, ale można sobie odpowiednio dobrac dawkowanie- nie zawsze sugerując się tym co pisze producent na opakowaniu (czasami są to bzdury). Wszędzie piszę, że zapotrzebowanie dobowe na magnez to ok 300-375 mg, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego ile magnezu mamy w diecie, od tego czy pijemy dużo kawy itp;)

      Usuń
  4. witam.chciałabym się dowiedzieć o skuteczności preparatu firmy wallmark WMC AQUAMIN? i czy są preparaty na poniesienie energii życiowej bo czasami jej zupełnie nie mam ,nie ma to nic wspólnego z depresją mam niskie ciśnienie i stąd podejrzewam mój stan wiecznie śpiącej królewny,cukier mam w normie.pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam. Pani Natalio, a jak Pani ocenia Filomag B6? Ma 40 mg jonów magnezu.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Filomag B6" to w sumie całkiem niezły preparat z dwóch powodów. Po pierwsze
      jest to lek, a nie suplement diety i za to duży plus :) po drugie zawiera dobrze przyswajalną sól magnezu jaką jest wodoroasparaginian magnezu. Minusem na pewno jest dawka, bo w jednej tabletce tylko 40mg Mg. Nie jest to jakaś porywająca dawka, ale wszystko zależy od tego w jakim celu zamierza Pan/Pani suplementować magnez. Czy są jakieś objawy jego niedoboru? Jeśli tak, to trzeba by było brać dość sporo bo 2-3 razy dziennie po 2 tabletki. Chyba, że chodzi o stosowanie profilaktyczne, to wystarczy 2 razy po 1-2 tabl.

      Usuń
  6. Dzień dobry,
    podpowie nam Pani jakiego rodzaju sole (organiczne czy nieorganiczne) i ile jonów magnezu zawiera Femimag? Warto się nad nim pochylać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Femimag" zawiera w składzie nie sól, a tlenek magnezu. Dawka jest całkiem spora, bo 375 mg Mg, ale tlenek magnezu jest najgorzej przyswajalną jego postacią i niewielka ilość z tych 375 mg ulegnie wchłonięciu. Ja nie polecałabym tego preparatu.

      Usuń
    2. O skubańcy , a nic się nie pochwalili że to tlenek ;/ Pozostaję przy Laktomagu :)

      Usuń
  7. Akurat nie magnez ,a witamina D3-czy przy wyniku z krwi 10 ng/ml 25OHD3 dobrym suplementem będzie Witamina D3 1000 j.m. Puritan's Pride?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A z jakiego powodu wykonywane było badanie? Czy są podejrzenia zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej? Generalnie to jest mniej więcej tak, że zdrowa osoba dorosła musi suplementować wit D3 w ilości 1000IU dziennie przez okres około 3-4 miesięcy, aby jej poziom podniósł się o 10ng/ml. Czyli konieczne jest podanie 2000IU dziennie przez 3-4 miesiące, aby uzyskała Pani poziom 30ng/ml. To oczywiście tak w pewnym uproszczeniu i przy założeniu, że witamina D nie jest pozyskiwana ze słońca, którego notabene na razie nie mamy za wiele. Teoretycznie więc na razie trzeba by było brać 2 razy dziennie, ale jak będzie możliwość przebywania więcej na słońcu może się okazać, że 1 raz dziennie 1000jm w zupełności wystarczy.

      Usuń
    2. Tak-badanie było robione z uwagi na zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej (kamica nerkowa itp.) Dziękuję za podpowiedź co do suplementacji D3 :)

      Usuń
  8. Szukam magnezu, który Pani opisuje, jednak z dużą ilością jonów magnezu w 1 tabletce. Piję kawę i raczej jestem podatny na stres, a także zdarza mi się po prostu zapomnieć wziąć tabletki z suplementem. Nie lubię magnezu w postaci do picia, raczej tylko tabletki. Wszystkie preparaty jakie udało mi się znaleźć mają maksymalnie 70 mg jonów.

    Pozdrawiam, P.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety rynek preparatów magnezowych tak wygląda, że jeśli preparat zawiera łatwo przyswajalną sól magnezową- typu cytrynian czy mleczan magnezu, to przeważnie dawka nie jest porywająca:( Z kolei preparaty z dużą dawką magnezu (300-375 mg) to przeważnie suplementy zawierające tlenek magnezu, który bardzo słabo się wchłania. Ja dość lubię polecać "Magnesol" bo zawiera w 1 tabletce 150 mg jonów magnezowych, czyli dawka dobra i magnez występuje w nim w postaci cytrynianu, czyli dobrze przyswajalnej soli.. tylko że są to tabletki musujące, a Pan preferuje raczej do połykania. Są jeszcze preparaty w formie chelatowej np " Chela Mag B6" OLIMPU, którym dedykowałam osobny post. Ja nie mam do końca przekonania do chelatów, ale dawka jest dość spora bo 100mg i na niektórych takie preparaty dobrze działają, więc może coś takiego warto spróbować- jeśli nie da się Pan namówić na "Magnesol";)

      Usuń
  9. A co Pani sądzi o magnezie musującym z Biedronki "Magnez + Witamina B6 (Vitalsss Plus"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ rzadko bywam w "Biedronce" nie znam tego preparatu. Z reguły te "marketowe" formy musujące mają bardzo dużo dodatków, substancji słodzących itp, natomiast nie wiem jak z dawką magnezu. Proszę podać co jest napisane na opakowaniu, to spróbuję ocenić;)

      Usuń
  10. Witam serdecznie. Gratuluje wspaniałego bloga! niezwykle pomocny!!! Bardzo dziekujemy za niego! Mam pyatnie, pisze Pani o magnesolu, czy nalezy dokupic do niego wit. b6? co Pani sadzi o asparginie i laktomagu b6?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o "Magnesol" to rzeczywiście nie ma on w składzie witaminy B6, tylko sam magnez w formie cytrynianu. Jest to dobrze przyswajalna sól magnezu. Można oczywiście dokupić i zażywać dodatkowo witaminę B6, aby zwiększyć wchłanianie, ale nie jest to konieczne. "Laktomag B6" ma w składzie także dobrze przyswajalna sól maggnezu- wodoroasparaginian, tylko, że dawka nie jest porywająca, bo 70mg jonów magnezu w jednej tabletce. Ale to także dość dobry preparat."Aspargin" to połączenie magnezu i potasu, ale w niewielkich dawkach. Magnez występuje podobnie jak w "Laktomagu B6" w postaci wodoroasparaginianu, czyli dobrze przyswajalnej soli, ale bardzo małej dawce, bo tylko 17mg w jednej tabletce.

      Usuń
  11. serdecznie Pani dziekuje! Wspaniale ,ze jest taki blog!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam serdecznie. Kierując się Pani wskazówkami znalazłam preparat Humavit M Magnez i Witamina B6 firmy Varia. Będę wdzięczna za Pani opinię na jego temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam:) Jeśli chodzi o preparat, o który Pani pyta, to zawiera on co prawda łatwo przyswajalną sól magnezu- mleczan magnezu, ale w bardzo małej dawce. Proszę spojrzeć na stronę producenta- 130,8 mg to zawartość jonów magnezu ale w 12 tabletkach (czyli dziennej porcji). Jedna tabletka preparatu zawiera więc tylko niespełna 11 mg jonów magnezu. Nie jest to więc porywająca dawka.
      http://www.humavit.pl/suplementy_dla_seniora_humavit_magnez_i_witamina_b6-20-109-12.html

      Usuń
    2. Witam ponownie. Dziękuję bardzo za odpowiedź. Rzeczywiście ma Pani rację, ja czytałam opis tego leku na stronie apteki (doz.pl), a tam nie ma informacji, że ta ilość jonów magnezu składa sie na aż 12 tabletek. Bardzo mi Pani pomogła. Dziękuję:)

      Usuń
  13. Witam!

    Zadałem następujące pytanie przedstawicielowi firmy "SWANSON" w Polsce:

    "Ile jonów magnezu zwiera oferowany przez Was cytrynian magnezu w jednej tabletce? - Chodzi o tabletki 225 mg cytrynianu magnezu."

    A oto odpowiedź:

    "Witam Serdecznie,
    Wszystkie produkty mineralne Swansona podawane są wg. wartości jonów konkretnego minerału. W tym przypadku w jednej tabletce jest 225mg cytrynianu magnezu.
    Miłego dnia
    Mikołaj"

    - Czyli jak na mój gust wyjaśniono mi, że masło jest maślane. Wobec tego może Pani potrafi określić chociażby w sposób ogólny ile np. w 100 mg cytrynianu magnezu jest miligramów jonów magnezu, bądź też ile w jest w tym konkretnym, wymienionym przeze mnie produkcie?

    Pozdrawiam:
    Darek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co widzę, to przedstawiciel, który udzielał Panu informacji, nie zna się nawet na swoich produktach. Dał Panu sprzeczną odpowiedź. Najpierw napisał, że 225 mg to dawka jonów, a potem że preparat zawiera w 1 tabletce 225 mg cytrynianu magnezu... Patrzyłam na stronę firmy Svanson i tam też jest nieścisłość, bo w tabeli pisze przy dawce 225 mg- magnez a w nawiasie cytrynian magnezu.. Moim zdaniem, skoro producent podaje, że dawka w 1 tabletce to 60 % zapotrzebowania, to te 225 mg to jest dawka jonów magnezowych ( a nie cytrynianu).

      Usuń
  14. witam mam pytanie jaki wybrać Magnez zeby był dobrze przyswajany i z wapniem, bo tylko z wapniem podono sie bierze magnez. Do tego oczywiscie wit. B6 =wit.complex czy tylko wit.B6

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyswajalność magnezu zwiększa witamina B6, dlatego w większości preparatów magnez występuje właśnie w połączeniu z witaminą B6. Nie musi to być cały kompleks witamin z grupy B, kluczowa jest właśnie witamina B6. Nie ma konieczności łączenia magnezu z wapniem, choć oczywiście są takie preparaty np. "WMC Forte" Wallmarku, który jest połączeniem wapnia, magnezu, cynku i witaminy D. Jeśli zaś chodzi o preparat magnezu, to warto wybierać taki, który ma w składzie sól organiczną magnezu, czyli cytrynian czy mleczan oraz witaminę B6.

      Usuń
  15. W aptekach pojawił się, albo ja dopiero go odkryłam ;) Magne-b6 max
    1 tabletka zawiera:(Magnez (cytrynian trójmagnezowy) 100 mg jonów magnezu (27% zalecanego dziennego spożycia) Witamina B6 2 mg (143% zalecanego dziennego spożycia).
    Przy okazji pytanie: jeśli chcemy uzupełnić niedobór magnezy tak jak Pani pisała dawki magnezu z ulotki nie będą wystarczające, a co z witaminą B6-jaka jest jej bezpieczna granica?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Preparat "Magne B6 max" jest już jakiś czas na rynku aptecznym. Dawka magnezu całkiem Ok i co najważniejsze w postaci dobrze przyswajalnej soli- cytrynianu. Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B6 zależy od bardzo wielu czynników, wieku, płci, a także co ciekawe spożycia białka w diecie. Przyjmuje się, że dostarczenie witaminy B6 w diecie w ilości 0,9-1,3 mg dziennie jest wystarczające. Zasadniczo jest to witamina z grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, nadmiar jest więc eliminowany z moczem. Toksyczne na pewno jest przyjmowanie długotrwałe witaminy B6 w ilości przekraczającej 200mg/ dzień. Tutaj producent zaleca dawkowanie 2 razy dziennie po jednej tabletce, uzyskujemy wtedy 200 mg magnezu oraz 4 mg witaminy B6. Myślę, że takie dawkowanie jest wystarczające, bo przecież magnez przyjmuje Pani pewnie też z pożywieniem. Na pewno jednak nic się nie stanie jak Pani zwiększy dawkowanie do 3 tabletek na dobę, tylko pytanie, czy jest taka potrzeba?

      Usuń
    2. Witam:) Błądząc po sieci w poszukiwaniach informacji trafiłam na Pani blog:) Mam pytanie, jestem w siódmym mc ciąży bliźniaczej, ze względy na skurcze macicy, skracająca się szyjkę itd lekarz polecił mi zażywać magnez w dużych ilościach a konkretnie magne b6. I tu pojawia się moje pytanie, cz faktycznie magne b6 będzie dla mnie najlepszy? Mąż przez pomyłkę zakupił mi dziś tańszy MgB6 Aflofarmu a wcześniej zażywałam POlmag b6, może mi Pani wyjaśnić różnicę między nimi i polecić faktycznie najlepszy dla mnie magnez? Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
    3. Witam. Ciąża to szczególny okres i zawsze stosując jakiekolwiek preparaty, warto zachować szczególną ostrożność. Jeśli chodzi o preparaty magnezowe, to jest ich na rynku aptecznym cała masa. Na pewno w ciąży warto wybierać te, które zarejestrowane są jako leki, a nie suplementy diety. Leki bowiem mają odpowiednie badania. Właśnie dlatego, nie polecam stosować suplementu "MgB6", który zakupił mąż. W pracy w aptece zauważyłam, że ginekolodzy najczęściej zalecają kobietom ciężarnym właśnie "Magne B6", bo jest to lek i zawiera dobrze przyswajalną sól magnezu (mleczan). Dawka jonów magnezowych w jednej tabletce to 48mg. Tabletki są powlekane i łatwo się je przełyka. Zarejestrowany jako lek jest także np "Asmag forte", ale on ma mniejszą dawkę magnezu (34mg) i nie ma witaminy B6, która zwiększa wchłanianie magnezu. Mój ginekolog zalecał mi na przedwczesne skurcze i twardnienia macicy właśnie "Asmag forte", ale przyznam szczerze, że mój żołądek nie najlepiej go tolerował :( Czasem ginekolodzy zalecają także "Slow-Mag B6", bo to także lek, a nie suplement. Ja więc wybrałabym coś z tych preparatów. Nie wiem jaką dawkę magnezu ma Pani przyjmować na dobę.

      Jeśli zalecone przez lekarza dawki magnezu są spore, to biorąc "Magne B6" przyjmuje Pani też dużo witaminy B6. Ona jest rozpuszczalna w wodzie i nadmiar wypłukuje się z moczem, ale zapotrzebowanie na nią to ok 2 mg dziennie, a w "Magne B6" jest w jednej tabletce 5mg B6. Czasami zaleca się wtedy np. rano i wieczorem "Magne B6", a w południe "Asmag forte", aby nie mnożyć niepotrzebnie spożycia witaminy B6.

      "Polomag B6" to także suplement, więc nie polecam.

      Usuń
  16. Witam a co pani sadzi o tym magnezie: magne b6 forte
    http://doppelherz.pl/produkty/2301.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo znalazlem jeszcze taki magnez: Mag Max B6 firmy olimp. Tylko niewiem czy by mi pani go polecila i jak tak to w jakiej dawce?, bylbym wdzięczny gdyby Pani odpisala i pozdrawiam :)
      Link do produktu:

      http://olimp-labs.com/44,152,13,381/Produkty/Mineraly-Mikroelementy/MagMAX-B6.html

      Usuń
    2. Tego magnezu z firmy Doppelherz aktiv "Magnez-B6 forte" nie polecam. Jest tam co prawda duża dawka jonów magnezowych w jednej tabletce, bo aż 400 mg, ale magnez występuje tam w postaci tlenku magnezu, który jest najgorzej przyswajalny przez organizm. Jego przyswajalność to ok kilka % tylko.

      Jeśli chodzi zaś o "MagMAX B6" z Olimpu, to w miarę dobry preparat. Zawiera łatwo przyswajalną sól magnezu (cytrynian).W jednej tabletce jest 110mg jonów magnezowych. Co do dawkowania, to wszystko zależy, czy ma Pan objawy niedoboru magnezu tj. skurcze, drgania powiek, czy chce zażywać magnez profilaktycznie. Profilaktycznie np. jak pije się dużo kawy, czy herbaty, które wypłukują magnez, wystarczy 1 tabletka dziennie. Jeśli są jakieś objawy, które mogą świadczyć o niedoborze magnezu, to polecałabym dawkowanie 2 razy po 1.

      Usuń
  17. Witam Panią:) Czy mogłaby mi pani doradzić odnośnie magnezów firmy sanofi: Magne B6 i Magne B6 MAX który jest bardziej opłacalny i dlaczego ten pierwszy to lek a drugi suplement diety?. Jak na moje oko to lepiej wybrać Magne B6 MAX, z tego co wiem jest minimalnie droższy, ale ma większą dawkę magnezu w 1 tabletce, ale to tylko moje zdanie, a ja się nie znam, dlatego proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. To, że "Magne-B6" jest lekiem, a "Magne-B6 MAX" suplementem diety, to kwestia firmy. Po prostu tak sobie Sanofi zarejestrowało te preparaty. "Magne-B6" jest już długi czas na rynku. Ze względu na to, że jest lekiem, jest bardzo często zalecany kobietom w ciąży, bo wtedy warto zachować szczególną ostrożność. "Magne-B6 MAX" pojawił się na rynku zdecydowanie później. O wiele łatwiej jest zarejestrować coś jako suplement diety, niż lek, bo suplement diety nie musi mieć badań klinicznych, a lek TAK. Firma wybrała prostszą drogę i zarejestrowała więc 'Magne-B6 MAX" jako suplement.

      Oba preparaty zawierają magnez w postaci dobrze przyswajalnej soli- w "Magne-B6" mamy mleczan magnezu, a w "Magne-B6 MAX" cytrynian. Dawka jonów magnezowych w jednej tabletce jest jednak większa w "Magne-B6 MAX", bo 100 mg jonów magnezu. "Magne-B6" ma natomiast dawkę ponad połowę mniejszą- 48 mg jonów magnezowych.

      Który wybrać? Kobiecie w ciąży, poleciłabym "Magne-B6". Jeśli zaś chodzi o zwykłą suplementację, a są objawy niedoboru magnezu tj. skurcze mięśni, to lepiej wybrać mimo wszystko preparat z większą dawką magnezu, czyli "Magne-B6 MAX". Nie sugerowałabym się tym, że to tylko suplement, bo akurat Sanofi to duża i solidna firma, i pewnie oba preparaty są produkowane w tych samych warunkach. Ja osobiście nie mam zaufania do suplementów, ale głównie tych, które są produkowane przez jakieś małe, podrzędne firmy.

      Usuń
  18. Bardzo dziękuję za odpowiedź i Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam Pani Natalio.
    Przypadkiem trafilam na Pani blog w poszukiwaniu "dobrego"magnezu w tabletkach.kupilam MAGNE-B6 MAX.Mam pytanie:czy moge przyjmowac ten suplement w zwiekszonej dawce?np.3x2?jestem w okresie menopauzy i przyjmuje triseqens.czuje ze mam niedobor tego pierwiastka i pewnie przydalaby sie wieksza ilosc dla organizmu.
    dziekuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W preparacie "Magne B6 MAX" jest w 1 tabletce 100 mg jonów magnezowych i co ważne- w postaci dobrze przyswajalnej soli. Teoretycznie producent zaleca dawkowanie 2 razy po 1 tabletce, co daje dawkę 200 mg/dobę. Zapotrzebowanie dobowe na magnez zależy od wielu czynników, ale waha się w granicach 300-400 mg u osoby dorosłej. Nie polecałabym od razu dawkować 3 razy po 2 tabletki, bo wszystko co w nadmiarze może być jednak szkodliwe, a na pewno trochę magnezu dostarcza Pani w codziennej diecie. Na początek spróbowałabym 3 razy po 1 tabl i poczekała na efekt- to będzie dawka 300 mg na dobę, więc sporo.

      Usuń
  20. Witam, otoz chcialam zapytac czy zna Pani jaki dobry i skuteczny magnez w celu uzupelnienia niedoboru ale taki zeby latwo sie go lykalo a dobrze przyswajał piszac latwo mam na mysli aby mial male tabletki bo te magnezy co widzialam to sa zbyt duze i ciezko mi je lykac w calosci. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jest problem z połykaniem, to można też zastanowić się nad magnezem w formie musującej. Fajny preparat to np. "Magnesol" - jedna tabletka ma 150 mg jonów magnezu w postaci cytrynianu, czyli dobrze przyswajalnej soli. Jeśli chodzi o preparaty w tabletkach, to dobrze połyka się tabletki powlekane. Przykładem "Slow-Mag B6", który ma powlekane dojelitowo tabletki... Dawka w miarę OK, bo w 1 tabl 64 mg jonów magnezowych. Dobry preparat to też "Magne B6 MAX"- dobra dawka, bo 100 mg w jednej tabl, dobrze przyswajalna sól, bo cytrynian i w miarę łatwe tabletki do połknięcia.

      Usuń
  21. co Pani sadzi o LaktomaguB6 czy jest skuteczny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Laktomag B6" to dobry preparat. 1 tabletka zawiera 70 mg jonów magnezowych, czyli w miarę Ok, choć oczywiście wszystko zależy od tego, czy szuka się preparatu leczniczego już niedobór magnezu, czy raczej do zażywania profilaktycznie.Warto także podkreślić, że "Laktomag B6" jest lekiem, co także daje mu pewną przewagę nad wszystkimi preparatami, zarejestrowanymi jako suplementy diety.

      Usuń
  22. http://www.doz.pl/apteka/p22332-Asparaginian_Magnez_Potas_Uniphar_tabletki_100_sztuk_5050a co Pani sadzi o tym? z gory dziekuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest już preparat łączony, który zawiera w składzie i magnez i potas. Często polecany przy problemach sercowych. Dawka magnezu jest bardzo mała, bo w 1 tabletce tylko 18mg. Pytanie, czy szuka Pani preparatu z magnezem, czy potrzebny jest również potas? Czy są jakieś objawy niedoboru magnezu, czy chce Pani zażywać go profilaktycznie? Od tego bowiem zależy dobór odpowiedniego preparatu.

      Usuń
  23. a jaki Pani poleca dobrze przyswajalny magnez aby powieka nie drgała obojetnie w jakiej formie czy ten Magnesol co Pani tutaj poleca zaradzi na problem?

    OdpowiedzUsuń
  24. rowniez mam nerwice serca, lekarz zaradzil mi abym brala przy okazji jakis magnez,czytalam Pani wypowiedzi tutaj i dzieki temu magnezy ktore znalam juz ich nie zakupie bo slabo pomagaja bralam i rozpuszczalne i w tabletkach z roznych firm i dgranie ustepowalo ale minimalnie i szybko wracalo,moze zle lykalam czy rozpuszczalam w wodzie nie wiem,zastanawiam sie nad tym Magnesolem jak wyzej napisalam mam tez dgranie powiek i skurcze w lydkach.Czy poleca moze Pani jakis magnez w syropie? bo u mnie syropy dobrze sie przyswajaja (tak mysle) bo biore Neospasmine i widze poprawe w uspokojeniu nerwow,kiedys tez bralam Aspargin.Bylabym wdzieczna bardzo jakby mi Pani zaradzila cos na to,bo kupowanie kazdego preparatu a potem rozczarowanie sie jest denerwujace,jeszcze mam pytanie bo musze brac rowniez Wapno( biore do tej pory musujace z firmy Zdrovit)ale nie wiem czy jest to dobrze przyswajalne wapno,moglaby mi Pani rowniez polecic jakies dobre wapno do picia?albo jakis preparat co ma w skladzie to wszystko co potrzebuje no nie wiem :( DZIEKUJE ZA ODPOWIEDZ.

    OdpowiedzUsuń
  25. http://www.doz.pl/apteka/p20677-Zdrovit_MagnezWitamina_B6_tabletki_musujace_24_szt a ten Magnez Pani poleca? Sprawdzalam ten Magnesol i tam jest ze w jego sklad nie ma witaminy B6 i ze osoby przyjmujace zelazo i wapno nie powinno go brac czy to ma jakies znaczenie przy wchlanianiu ze brakuje tej witaminy oraz ze ktos przyjmuje jeszcze inne leki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magnez Zdrovitu, o który Pani pyta zawiera dużą dawkę jonów magnezu w 1 tabletce, bo 100 mg, ale jest to węglan magnezu, więc średnio przyswajalna postać. W "Magnesolu" rzeczywiście nie ma witaminy B6, ale jest dobra dawka magnezu, w dobrze przyswajalnej postaci. Witamina B6 nie jest konieczna, choć występuje w większości preparatów magnezu, bo zwiększa jego wchłanianie. Zawsze można ją suplementować oddzielnie. Jeśli przyjmuje się dużo leków, to warto popytać w aptece o ich wzajemne interakcje, czyli jak na siebie wzajemnie wpływają. Czasami niektórych preparatów nie powinno się ze sobą łączyć. Magnez, żelazo czy wapń zażywane jednocześnie wpływają wzajemnie na swoje wchłanianie, dlatego nie powinno się ich łączyć tzn. zażywać równocześnie.

      Usuń
  26. a gdzie mozna pytac sie Pani na temat kremow na rozne schorzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można się ze mną kontaktować także mailowo:
      farmaceutka80@wp.pl
      W miarę możliwości postaram się szybko odpowiedzieć. Pytać można o wszystko:)

      Usuń
  27. Czy jak sie bierze antybiotyki to nie mozna stosowac LaktomaguB6? JESZCZE mam takie pytanie czy magnez zarejestrowany jako lek a nie suplement dziety moze zaszkodzic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedziałabym nawet na odwrót- magnez zarejestrowany jako lek jest bezpieczniejszy niż suplement, bo ma badania kliniczne. Na rynku większość preparatów magnezu to suplementy diety, co wynika z tego, że o wiele łatwiej jest zarejestrować suplement niż lek.
      A co do antybiotyków i magnezu, to generalnie preparaty magnezowe ( nie tylko "Laktomag B6") mogą zmniejszać wchłanianie i skuteczność antybiotyków, ale dotyczy to antybiotyków z grupy tetracyklin np. "Doxycyclinum".

      Usuń
  28. PANI NATALIO DZIEKUJE PANI ZA TEN BLOG I PANI RADY BO DZIEKI PANI SIE DUZO DOWIEDZIALAM NA TEMAT MAGNEZU I WIEM NA CO ZWRACAC MNIEJ WIECEJ UWAGE,JESZCZE RAZ DZIEKUJE ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. LUCY
    Witam serdecznie .Cieszę się że weszłam na tą stronę,ponieważ mam od roku problem ze zdrowiem i lekarze nie umieli znajśc przyczyny .Robiłam różne badanie ,ale nigdy na niedobór magnezu ,ponieważ nikt mi tego nie proponował.Ponieważ badania wychodziły ok ,więc lekarz zalecił ,aby zrobić badanie na bolerioze .Sama zaczęłam szukać co to może być .Moje objawy to drętwienie rąk nóg ,ból po kolanami ,mrowienie w mijscach gzdie ciało przylegało do krzesła ,czy jak leżałam ,po prostu koszmar przez rok ,az doszłam do wniosku że brak mi magnezu,mówiąc o tym lekarzowi tez był jakby głuchy.Więc kupiłam laktomag B6 i wzięłam w dawce po 5 tal dziennie i kupiłam Calcium 500D i też piłam po 2 saszetki dziennie przez okres ok 3-miesięcy ,wszystko mi przeszło więc chciałam jeszcze zejść z tego magnezu i brać przez okres 1-mc zmniejszając dawkę,ale!!! kupijąc w aptece laktomag rozmawiałam z Panią sprzedającą i powiedziała mi że powinnam zrobić przerwę ,więc postanowiłam pójść do lekarza podzielić się moją diagnozą i tym że sama znalazłam wyjście z mojego rocznego cierpienia --wtedy otrzymałam skierowane na badanie magnezu (przewałam na okres badania i nie biorę około 3 tygodnie)--wynik jest poniżej normy nie dużo ,ale jest (to jaki duży musiałam mieć przed moim braniem magnezu. Teraz jak przerwałam zaczyna się wszystko odnowa i nawet szarpanie powiekami i mrowienie jakby tysiące igieł w całym ciele i bardzo duży bół rąk i pod kolanami.Nie wiem czy brać dalej laktomag b6 ,czy Pisała Pani o MAGOESOL że ma 150 mg jonów i co by mi Pani doradziła chyba mam bardzo duży niedobór magnezu .Jaką dawkę mam przyjmować ?Mogę kupić ten MAGNESOL i czy kupić do niego b6 i ile brać ,i czy pić to CALCIUM 500D po 2 dzienniei jak długo mogę to zażywać.Jestem jeszcze w okresie menopauzy tak że wszystko się zwaliło na kupę.wiem że to niedobór ,bo po przerwaniu wszystko wraca.Czy to prawda że jak wydzie z badania krwi niedobór jak mi wyszedł--to jest jeszcze większy ,ponieważ ktoś pisał że żadko z krwi wychodzi niedbór ?Proszę dlatego że lekarza nie ma po co iść ,bo tak naprawdę to rusza ramionami jak jeden tak drugi i trzeci i kieruje do psychiatry .Czekam na odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyślę Pani odpowiedź na maila.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Podobnie zachowuje się mój organizm. Wcześniej zdarzało mi się że podczas przebywania długotrwale w jednej pozycji było drętwienie następnie przeradzało się w "mrówki", głównie w łydkach (trzymając noga na nogę co pewnie blokowało przepływ krwi). W ostatnim jednak czasie czyli ok miesiąca to mrowienie nachodzi bardzo szybko, dodatkowo pojawiły się często wystepujące skurcze w stopach, dłoniach, łydkach, bolą mnie również kolana. W nocy budzę się z bólu w czasie takiego skurczu i staram się dane miejsce rozmasować,rozchodzić. Czy faktycznie magnez pomoże na te dolegliwości czy lepiej stosować potas w tym przypadku?

      Usuń
    4. Większość preparatów obecnych na rynku, które zawierają potas i magnez i reklamowane są jako specyfiki na skurcze, zawiera jednak słabą dawkę jonów magnezu i przeważnie w postaci średnio wchłanialnej. Ja bym chyba spróbowała zacząć od dobrego preparatu z magnezem:)

      Usuń
    5. Dziękuję serdecznie za radę :) Pozdrawiam

      Usuń
    6. Tak jeszcze myślałam o Pani problemie i polecam przeczytać mój post o preparatach z diosminą. Czasami takie skurcze są bowiem objawem przewlekłej choroby żylnej. Wymieniałam tam objawy, jakie powinny nas zaniepokoić.

      Usuń
    7. dziękuję z chęcią przeczytam polecony post :) Pozdrawiam

      Usuń
  30. Witam co sadzi Pani o tym preparacie czy jest dobry? http://www.doz.pl/apteka/p3660-Maglek_B6_tabletki_50_szt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Preparat "Maglek B6" zarejestrowany jest jako lek, a nie suplement diety, co oczywiście jest plusem. Magnez występuje w formie łatwo przyswajalnego mleczanu magnezu, choć jego dawka nie jest jakaś szczególnie duża, bo w 1 tabletce 51 mg jonów magnezowych, ale tak z reguły jest jeśli preparat zawiera sól organiczną. Oceniam go pozytywnie :) natomiast jeśli jest duży niedobór magnezu i są jego objawy, trzeba by odpowiednio dostosować dawkowanie.

      Usuń
    2. DZIĘKUJE

      Usuń
  31. Witam:) zastanawiam sie czy herbata utrudnia wchłanianie magnezu, np. jak zazywam magnez w postaci tabletek podczas posilku lub zaraz po nim i popije tylko tabletke woda, ale podczas posilku pilem rowniez herbate to czy to bardzo utrudni sie wchloniecie magnezu do organizmu? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Herbata, a dokładniej taniny w niej zawarte mogą w takim przypadku zmniejszać wchłanianie magnezu. Przyswajanie magnezu zmniejsza też duża zawartość tłuszczu, czy błonnika w diecie.

      Usuń

  32. Witam, znalazlam taki magnez w cenie ok 4 zl za opakowanie, wiec super cena.
    Mam pytanie, czy oplaca się to kupić?
    ProMag B6 Optimal 60 tabletek
    Suplement diety
    Składniki w 1 tabletce:
    Magnez - 75mg
    Witamina B6 - 0,28mg
    Skład:
    Cytrian magnezu, celuoza mikrokrystaliczna, tlenek magnezu, stearynian magnezu, dwutlenek krzemu, chlorowodorek pirydoksyny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że nie znam tego preparatu, ani firmy Alpepharma, która jest producentem. W składzie podają zarówno cytrynian magnezu, jak i tlenek magnezu. Na pierwszym miejscu jest cytrynian, więc to on jest głównym źródłem jonów magnezowych- a więc wchłanialność ok. Tlenek magnezu sądząc po tym, ze jest w składzie wymieniony po celulozie, pełni rolę substancji pomocniczej. Preparat wydaje się być Ok, choć ja nie mam jakoś zaufania do firm, o których niewiele wiem;) zwłaszcza, że to suplement diety, a nie lek.

      Usuń
  33. Witam znalazłam preparat firmy Solgar(za granicą dostępny w postaci cytrynianu magnezu, w pl dostępny z wapniem) nic nie jest napisane o jonach. Jedyne co napisane na opakowaniu to cytrynian magnezu w 2 tabletkach to 400 mg. Mogłaby pani poradzić mi co to oznacza. Dodatkowo zażywam b6. Bardzo prosze o odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na stronie firmy Solgar znaleźć można informację, że 1 tabletka preparatu zawiera 200 mg jonów wapnia ( w formie cytrynianiu) oraz 100mg jonów magnezu (cytrynian i tlenek). Ciężko się ustosunkować, bo nie wiem w jakich proporcjach jest tlenek i cytrynian. Nie znalazłam bardziej szczegółowej informacji.

      Usuń
    2. dziękuje za odpowiedź. Ja mam bez wapnia. sam cytrynian magnezu. ale nic nie jest napisane prócz cytrynian mag 400 mg..

      Usuń
  34. Ja mam pytanie jak nalezy dawkowac aspargin aby przyniosł efekty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego, jakich efektów Pani (Pan) oczekuje. "Aspargin" nie jest typowym preparatem magnezowym, bo w składzie zawiera magnez i potas. Dawka magnezu jest bardzo mała, bo w 1 tabletce tylko 17mg jonów magnezowych. Jest to preparat o wskazaniach raczej kardiologicznych. Stosuje się go w profilaktyce przeciwzawałowej, a także przy chorobie niedokrwiennej czy zaburzeniach rytmu serca.

      Usuń
    2. wiem ale ile Pani dziennie poleca go brac aby nie przedawkowac?

      Usuń
    3. Producent zaleca do 6 tabletek na dobę i to jest dawka maksymalna. Trzeba uważać na przedawkowanie, ze względu na potas. Potas jest elektrolitem, od którego zależy równowaga naszego organizmu, wpływa on na pracę serca i nie tylko. Ciężko stwierdzić jakie dawkowanie będzie u Pani (Pana) odpowiednie, wszystko też zależy od poziomu potasu we krwi- jeśli było wykonywane takie badanie, a także od przyjmowanych leków (np. na nadciśnienie itp). Jeśli potas utrzymuje się w normie, to nie ma co szaleć z dawkami.

      Usuń
    4. to wystarczą 2 tabletki dziennie? rano i wieczorem w ramach profilaktyki?

      Usuń
    5. Myślę, że tak:) Pod warunkiem, że nie są przyjmowane leki na nadciśnienie, albo potas w postaci leków na receptę, tj. "Kaldyum" czy "Kalipoz".

      Usuń
  35. Witam ..
    A jakie jest Pani zdanie w kwestii preparatu Delbet? Przeczytałam artykuł o zdrowotnych właściwościach chlorku magnezu zamieszczony w czasopiśmie "Nexus" i przyznam jestem zaskoczona i zdezorientowana.. Pisze Pani ,ze "Slow-Mag" nie jest suplementem lecz lekiem. W skład tegoż leku wchodzi właśnie chlorek magnezu. A zatem czegoś tu nie rozumiem.. Czy może chodzi o to ,że chlorek magnezu jest bardzo tani i powszechnie dostępny..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc, to nie znam tego preparatu i właściwie nie spotkałam się wcześniej z takim stosowaniem chlorku magnezu. Ciężko mi się więc wypowiedzieć. Na pewno sam chlorek magnezu nie jest drogim surowcem, bo opakowanie 1 kg chlorku magnezu farmaceutycznego to koszt około 20 zł."Slow-mag B6" rzeczywiście zawiera w składzie chlorek magnezu. Jest to sól nieorganiczna i trochę gorzej wchłanialna niż np. cytrynian czy mleczan. Natomiast, to że jest to lek, to już kwestia rejestracji.

      Usuń
  36. Pani Natalio, z uwaga przeczytałam c a ł ą stronę postów o magnezie i jestem pod wielkim wrażeniem Pani cierpliwości w powtarzaniu, że cytrynian lub mleczan lepiej się wchłaniają niż chlorek i tlenek.
    Zaciekawiła mnie poruszana tu przez Panią różnica między lekiem a suplementem. Leki podlegają rejestracji, sprawdzaniu itp. Czy mamy jakąś gwarancję, że suplement zawiera naprawdę to, co deklaruje w ulotce (na opakowaniu)? Zakładam, że duże znane firmy nie pozwoliłyby sobie na oszukiwanie, ale czy ktoś sprawdza skład suplementów czy musimy tylko polegać na zaufaniu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę różnica pomiędzy lekiem, a suplementem diety jest ogromna. Suplement diety to produkt, który jest złożony z substancji odżywczych i traktowany jest jako uzupełnienie normalnej diety. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów, czy innych substancji, w odpowiedniej formie umożliwiającej dawkowanie. Suplement diety ma więc za zadanie wzbogacić naszą dietę w składniki, których niewystarczające ilości dostarczamy w pożywieniu, natomiast nie leczy chorób, ani im nie zapobiega. Leki natomiast z definicji mają leczyć lub zapobiegać chorobom (tak w dużym skrócie).

      Ogromnie są też różnice przy rejestracji leku i suplementu diety. Wprowadzenie na rynek farmaceutyczny nowego produktu leczniczego wymaga przeprowadzenia badań klinicznych, które potwierdzają jego skuteczność. Cała procedura rejestracji jest dość żmudna, wszystkie badania (jakościowe, toksykologiczne, farmakologiczne) muszą być udokumentowane.
      W przypadku rejestracji suplementu diety wymagane jest jedynie zgłoszenie produkowanego specyfiku do Głównego Inspektora Sanitarnego. Są też konkretne wymogi co do informacji, jakie muszą być umieszczone na opakowaniu suplementu i to wszystko. Nie ma konieczności badań itp.

      Właśnie dlatego zalecam uważać na suplementy, które produkują małe, czasem zupełnie nie znane firmy, bo tak naprawdę nie możemy niestety mieć pewności, że rzeczywisty skład jest adekwatny do tego, co pisze na opakowaniu. Generalnie nadzór nad suplementami diety sprawuje Główny Inspektor Sanitarny, który czasem po ich wprowadzeniu do obrotu przeprowadza kontrole.
      Dla mnie więc lek to lek, a suplement diety to tyko suplement. W leku wiem, że jak mam na opakowaniu napisane, że ma 60 mg magnezu to tyle ma.. a suplement..? Wcale niekoniecznie.. W 2011 roku na przykład przeprowadzono badania suplementów diety zawierających rutynę i witaminę C i wyniki były zatrważające.....

      "W pracy oznaczono zawartość witaminy C i rutyny w siedmiu suplementach
      diety i leku oraz porównano uzyskane wyniki z wartościami deklarowanymi przez producentów. Tylko w jednym suplemencie zawartość witaminy C była zgodna z wartością deklarowaną, trzy zawierały ilości większe (112–234%) niż deklarowana a w pozostałych trzech była ona zdecydowanie niższa (40–67%) niż wynikająca z informacji na etykiecie. Z kolei zawartość rutyny była we wszystkich suplementach niższa (34–80%) niż deklarowana przez producenta."

      ( OCENA ZAWARTOŚCI WITAMINY C I RUTYNY W WYBRANYCH SUPLEMENTACH DIETY; Bogumiła Kupcewicz, Emilia Michalska, Elżbieta Budzisz; BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIV, 2011, 1, str. 72–75)

      Usuń
  37. I wszystko jasne, wielkie dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo Pani dziękuję za chęć pomocy innym, za wyczerpujące odpowiedzi, za cierpliwość i poświęcony czas. Bardzo dużo dowiedziałam się nowych rzeczy o magnezie-moja mama ma dokuczliwe kurcze więc zaraz przejdę na post o Diosminie. Chciałabym, aby ktoś, kiedyś, w jakiś sposób Pani to wynagrodził, tak jak Pani na to zasługuje.
    życzę Pani wszystkiego dobrego:)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za dobre słowo:) I również życzę wszystkiego dobrego i zdrowia, bo ono jest najważniejsze:)

      Usuń
  39. Witam
    To ja mam zupełnie inne pytanie: w sklepach, laboratoriach z odczynnikami, sklepach wysyłkowych możemy kupić różnorakie substancje. I proszę poradzić, czy np kupując, oczywiście w pełnoprawnym źródle cytrynian, węglan magnezu (oczywiście czda czyli czysty do analizy) nie będzie to lepsze rozwiązanie niż napychanie koncernom kiesy (które opanowały idealnie marketing). Ostatnio tak właśnie kupuję odczynniki do zrobienia prostego kremu czy toniku (zero zapychaczy, czysty, zdrowy i prawdziwie prosty sposób), i natknęłam się na właśnie związki magnezu. Proszę poradzić, na co w tej kwestii zwracac uwagę,czego się wystrzegać, jak ewentualnie wymierzyć dawkę. Jeśli tylko Pani może dać kilka wskazówek, rad. Z pewnością będzie to cenna wiedza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam zbyt dużego doświadczenia w tej kwestii. Ja osobiście chyba bym się mimo wszystko obawiała, zwłaszcza stosować doustnie. Teoretycznie w gotowych preparatach mamy taki właśnie konkretny związek magnezu, plus oczywiście substancje pomocnicze. Czasami jednak jest na przykład otoczka jelitowa, która odgrywa istotną rolę we wchłanianiu... Nie wiem.. ciężko się jednoznacznie wypowiedzieć odnośnie takiej alternatywy. A co do dawki, to w zależności od tego jaki się weźmie związek magnezu, trzeba by przeliczyć dawkę magnezu z masy molowej:)

      Usuń
  40. Witam, 2 dni temu trafiłam do szpitala z omdleniem i utrzymującymi sie od kilku dni zasłabnięciami o zawrotami głowy,zrobiono badania i okazało sie że mam dość sporą anemię- dostałam ferrum lek 1 x 1(a to dlatego że mam też stan zapalny śluzowki żołądka),
    a w kolejnych badaniach potas na granicy normy i kazano mi kupić jakiś magnez z potasem bez recepty i teraz mam problem bo mój żołądek jest bardzo wrażliwy??
    i jeszcze jedno pytanie na usg okazało się że mam 3,5 kamień w nerce czy mozna kupić coś na własną rękę aby ułatwić mu zejście,proszę o odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o preparaty magnezu z potasem, to chyba najczęściej pacjenci sięgają po "Aspargin". Może on jednak powodować nudności, czy biegunki. Polecałabym zacząć od małej dawki tj. jedna tabletka dziennie i zobaczyć jak Pani zareaguje.
      Co do kamienia nerkowego, to na pewno polecane jest picie Wody "Jana" i generalnie picie dużej ilości płynów - około 4 litry na dobę. Z preparatów aptecznych można spróbować "Rowatinex", który skuteczny jest przy małych złogach i piasku nerkowym. Ale on tez może powodować zaburzenia żołądkowe. Jest też taka specjalna pata "Debelizyna" , która także może być stosowana pomocniczo.

      Usuń
  41. Jak już w temacie, to zapytam o kamienie w woreczku żółciowym- czy to prawda,że się ich nie leczy? Może jednak jakieś (choćby domowe) sposoby istnieją?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że wszystko zależy od tego czy choroba przebiega bezobjawowo, czy już występują jej objawy. Można na pewno zastosować jakieś preparaty wspomagające, na przykład "Rowachol".

      Usuń
    2. Ojej, Pani "pochyla głowę" nad każdym naszym pytaniem - wielkie dzięki!!! Będę reklamować Pani blog, choć to może nie za bardzo może się Pani spodobać ze względu na zwiększą ilość pytań. Wielkie brawa dla Pani i proszę nas nie opuszczać.
      Panina fanka :)

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za tak pozytywną opinię:) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  42. witam,posiadam w domu lek aspargin termin ważności 2013 07,czy można go stosować do końca lipca??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teoretycznie taki zapis terminu ważności oznacza, że lek można bezpiecznie stosować do końca lipca.

      Usuń
    2. Dziękuję pięknie, pani blog jest niezastąpiony

      Usuń
  43. witam mój mąż miał wypadek i ma pęknięte kości w obu rękach no i oczywiście są w gipsie,czy są jakieś preparaty witaminowe(mogą być na recepte) które by pomogły w lepszym i szybszym odbudowaniu kości? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można kupić jakiś preparat wapnia z witaminą D, np. "Calcenato"

      Usuń
    2. Dziękuje za rade:)

      Usuń
  44. chcialabym sie dowiedziec czy tabletki magnez -b6 forte firmy doppelherz yrzeba polykac w calosci czy mozna rozgryzac mam problemy z polykaniem duzych tabletek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można rozgryzać:)
      Nie jest to magnez powlekany dojelitowo. Proszę pamiętać, że mimo sporej dawki, magnez występuje w tym preparacie jako tlenek magnezu, który wchłania się w ilości kilka %. Jeśli naprawdę potrzebuje Pani uzupełnić niedobór magnezu, to zwłaszcza w przypadku problemów z połykaniem polecam "Magnesol"- magnez w formie musującej. Dawka jest ok, a do tego dobrze przyswajalna sól magnezu.

      Usuń
  45. czy moze ktos mi odpowiedziec na to pytanie

    OdpowiedzUsuń
  46. bardzo dziekuje za rade

    OdpowiedzUsuń
  47. proszę o odpowiedż co na naszym tynku najlepsze na wzmocnienie stawów bo ta glukozamina to raczej mało skuteczna jeżeli nie wogóle

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam przeczytać mojego wcześniejszego posta o suplementach na stawy:

      http://zapytaj-farmaceute.blogspot.com/2012/05/suplementy-na-stawy.html

      Usuń
  48. Witam serdecznie. Ja również trafiłam na Pani blog w poszukiwaniu jakiegoś sensownego pokrycia zapotrzebowania na magnez. Choruję na nadczynność tarczycy , w tej chwili już sytuacja jest opanowana. TSH 1,98 przy dawce Thyrozolu 2,5 co trzy dni. Niestety ciągle mam kołatania serca. U kardiologa wszystko jest ok, a kołatania się powtarzają. Zażywam już od długiego czasu Slow-mag , 2 rano i 2 wieczorem i jest w miarę dobrze. Jednak zawsze kiedy robię sobie badania na poziom magnezu jest on na dolnej granicy normy.Wiem juz ,że kołatania są z niedoboru magnezu, bo nieraz muszę zasilić się w ciągu dnia i potem jest spokój, chciałabym zmienić preparat na jakiś inny , znalazłam dziś w internecie Delbet chlorek magnezu. Co Pani o nim sądzi?Czym ewentualnie uzupełnić ten magnez. Proszę o radę i z góry dziękuję Gabriela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc, nie znam tego preparatu "Delbet". Z tego co pisze na internecie, to jest to chlorek magnezu- czyli właściwie tak samo jak w "Slow-mag B6". Jeśli"Slow-mag B6" pomaga, to chyba nie eksperymentowałabym z zamianą:) Pytanie, czy na pojawiające się kołatania nie ma wpływu także poziom jonów potasu... bo nic Pani o potasie nie wspomina.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Potas mam w normie, czasem nawet przekroczony, gdyż uwielbiam sok pomidorowy ze świeżych pomidorów.Zaczęłam teraz dwa razy dziennie przyjmować krople Neocardina i jest trochę lepiej, może nie będę musiała aż tyle tego magnezu pochłaniać. Zapomniałam dodać ,że jestem w wieku menopauzalnym i to tez na pewno nie jest bez znaczenia.Pozdrawiam , cieszę się,że znalazłam Pani blog.

      Usuń
  49. Witam,czy jeżeli nie daje rady połknąć kapsułki z magnezem,
    moge jej zawartość wsypać np.do jogurtu?będe wdzięczna za od.ponieważ magnez był dosyc drogi i szkoda mi go wyrzucac,jednak mam refluks i boje sie że on sie jeszcze nasili.
    (Chelamag b6 skurcz)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że w tym wypadku można wysypać zawartość kapsułki:)

      Usuń
  50. Witam mam 26 lat jestem mezczyzna. Potrzebowalem jakeigos srodka z magnezem i pani w aptece pokazala mi rozne srodki czytalem sklady i wybralem taki "MAGLEKB6" ma on w skladzie magnez mleczanu 500 mg (51 mg Mg2+) to jest lek nie suplement. czy bedzie on dobry dla mnie dla profilaktycznego stosowania. czyli na stres na zmeczenie itd. pozdrawiam i czekam na odpwoiedz. aha i czy moge go przyjmowac normalnie czy odstawic po 2-3 tyg? z przyczyn takich ze jest to lek ile tabletek dziennie najlepiej jesc 1? 2?.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Maglek B6" to dobry preparat. Zawiera on dobrze przyswajalną sól magnezu. Dawka jonów magnezu w 1 tabletce nie jest może duża, bo 51 mg, ale do celów profilaktycznych jak najbardziej OK. Zaczęłabym od dawkowania 2 razy dziennie po 1 tabletce i po kilku tygodniach zmniejszyła dawkę do 1 raz po 1 tabletce. Owszem- jest to lek, ale nie ma konieczności odstawienia po kilku tygodniach kuracji, zwłaszcza, że nie są to duże dawki. Proszę zwrócić uwagę także na swoją dietę i przeanalizować ją pod kątem magnezu:) bo zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest spore- ok 400 mg na dobę.

      Usuń
  51. Witam :)
    Niedawno moja mama dowiedziała się, że ma tężyczkę. Jaki preparat zawierający magnez polecałaby Pani w tym przypadku? Najlepiej z dużą dawką jonów i łatwo przyswajalny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko znaleźć preparat, który będzie miał dużą dawkę jonów w postaci dobrze przyswajalnej soli. Przeważnie jest tak, że jak dobrze przyswajalna sól (czyli organiczna) to dawka jest w sumie średnia. Na pewno wybrałabym jakiś lek, a nie suplement diety, czyli na przykład "Laktomag B6", "Magne B6", "Maglek B6"-wszystkie wymienione zawierają magnez w postaci dobrze przyswajalnej, natomiast pozostaje kwestia odpowiedniego dobrania dawki. Myślę, że warto podpytać tutaj lekarza prowadzącego. Proszę pamiętać także o wzbogaceniu diety w magnez:)

      Usuń
    2. Producent leku Magne-B6 oferuje też tabletki Magne-B6 Max (z dużo większą liczbą jonów magnezu), ale jako suplement a nie lek.
      Wierzyć ulotce? Czy trzymać się tego, że jak lek to sprawdzone, a suplement to loteria?

      Usuń
    3. Powiem szczerze, że ja nie mam zaufania do suplementów, ale głównie takich, które produkowane są przez jakieś małe nikomu nie znane firmy.. Wtedy rzeczywiście jest obawa, co i w jakiej ilości taki suplement może zawierać. Natomiast tutaj chodzi o dużą firmę, która na pewno nie pozwoliłaby sobie na jakąś wpadkę. Myślę, że "Magne B6" i "Magne B6 MAX" są produkowane "na tej samej taśmie produkcyjnej";) więc raczej w tym wypadku do "Magne B6 max" także mam pozytywny stosunek.. mimo, że to tylko suplement.

      Usuń
    4. Jest Pani rewelacyjna! Wielkie dzięki.
      Poza magnezem zaczęłam zwracać uwagę na nawodnienie i stwierdzam, że za mało piłam wody. Tak wiec wieczorem biorę magnez i wypijam 2-3 szklanki. Skurcze na razie nie wracają (a miałam takie 15 minutowe, nawet 4 dni potem utykałam), ale to nocne wstawanie do łazienki...

      Usuń
    5. Dziękuję :) Myślę, że generalnie ważny jest dobowy bilans płynów, więc może nie jest konieczne wypijanie tak dużych ilości tuż przed snem, co niestety skutkuje bieganiem do toalety i jest mało komfortowe. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  52. Pani Natalio a co sądzi Pani o MAGNEX 300MG z wit. B6? Mam strasznie dokuczliwe skurcze i potrzebuję magnezu który szybko zadziała i pozwoli mi spać w nocy.
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Magnex 300mg + vit.B6" zawiera w składzie tlenek magnezu, którego wchłanialność jest bardzo kiepska, więc nie polecam.

      Usuń
  53. Witam, a co by Pani poleciła na skurcze nocne nóg przy jednoczesnym zwiotczeniu zastawki mitralnej? Stosowałam różne magnezy Skurcz i Cardio, ale nie byłam do końca zadowolona. Może jest jakiś jeden dobry lek/suplement?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że nie ma takiego jednego idealnego preparatu, czasami efekt zależy od predyspozycji organizmu. Na pewno zastosowałabym jakiś preparat magnezu zarejestrowany jako lek, a nie suplement, np. "Laktomag B6" i odpowiednio dobrała dawkowanie.

      Usuń
  54. Polecam calcium +magnez marki GAL
    Wapń 400 mg (50% dziennego zalecanego spożycia)
    Magnez 187,5 mg (50% dziennego zalecanego spożycia)
    Fosfor 185 mg (26% dziennego zalecanego spożycia)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno preparat przez Panią (Pana) wymieniony nie jest dobrym źródłem jonów magnezu, bo magnez występuje w nim w postaci tlenku magnezu- czyli jest baaaardzo słabo przyswajalny.

      Usuń
    2. Pani Natalio, niech Pani kasuje takie posty, bo to czysta reklama.

      Usuń
  55. Witam serdecznie. Chcialem zapytac o przyswajalnosc magnezu z asparginu, poniewaz nie moge znalesc zadnej informacji na temat przyswajalnosci tych soli.
    Dziekuje i Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W "Asparginie" magnez występuje w postaci wodoroasparaginianu. Jest dobrze przyswajalny, bo jest to połączenie organiczne, natomiast... Dawka jonów magnezowych jest bardzo niewielka, bo 17 mg jonów magnezu w 1 tabletce.

      Usuń
  56. Witam,
    Mam dość hardkorowe pytanie, napisałaś, że magnez w solach nieorganicznych jest słabo przyswajalny, czy to oznacza, że mogę brać jego trzykrotne dawki i wtedy przyswoję taką ilość jak np. mleczanu magnezu?
    Bo właśnie od kilku tygodni (z powodu ostrego niedoboru) tak robię, kupiłem kilka opakowań musującego magnezu w żabce (2 za 5zł - 20 tabletek 200mg magnezu w postaci węglanu - przyjmuję go 600mg dziennie, czasem 800mg) czy picie tego wynalazku z wodą kranówką (tak robię) nie ma żadnych negatywnych konsekwencji zdrowotnych? reakcja z chlorem może?

    OdpowiedzUsuń
  57. Zanim odpowie ci Natalia, możesz sam przeliczyć, ile naprawdę płacisz za jon przyswojonego magnezu. Z tekstu Pani Natalii:
    sól organiczna (mleczan, cytrynian) - przyswajalność około 90 %
    węglan magnezu - przyswajalność około 30 %
    tlenek magnezu - przyswajalność nie przekracza 4%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i taniej nie wychodzi ale ja to traktuję jako "napój" a co za tym idzie przy okazji wyeliminowałem wszelakie napoje gazowane z diety.

      Usuń
    2. Ja generalnie nie lubię kupować ani rekomendować takich "marketowych" suplementów. Uważam, że jeśli jest rzeczywista potrzeba uzupełnienia na przykład magnezu, to warto udać się do apteki. Szczerze mówiąc, to nie znam tego "Żabkowego magnezu";) Jeśli ma w składzie 200 mg magnezu w formie węglanu, to wchłania się z niego średnio 30%. Teoretycznie można więc brać po 3 tabletki i wtedy przyswojona dawka już jest w miarę OK bo ok 200mg. Przeważnie takie musujące preparaty mają wiele substancji dodatkowych, co na pewno jest mankamentem.
      Co do wody kranowej, to wolę się nie wypowiadać;) generalnie nie jestem zwolennikiem "kranówy" z różnych powodów.

      Usuń
  58. Jako "napój" pani Natalia polecała tu Magnesol - 150 mg magnezu (cytrynian). Nawet jest smaczny.
    Na innym blogu farmaceutka poleca też wodę Słotwinka
    Tu masz skład
    http://www.doz.pl/apteka/p7419-Woda_lecznicza_mineralna_Slotwinka_5_l

    OdpowiedzUsuń
  59. Dziendobry Pani Natalio! Prosze o opinie. Ktory magnez bedzie lepszy czy : Magnesium B6 firmy Polfa Lodz (w formie mleczanu ) czy tez Magnefar B6 (w formie cytrynianu). Z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyswajalność soli organicznych magnezu ( cytrynian, mleczan) jest zbliżona, więc ciężko stwierdzić w tym wypadku, który preparat jest lepszy.

      Usuń
  60. Witam serdecznie. Przede wszystkim bardzo miłe wpisy i treściwość wypowiedzi. Mam natomiast pytanie do produktu marki Aflofarm MGB6.
    Jest to suplement diety, czyli zawartość może być inna niż podawana przez producenta?
    magnez tam zawarty to postać mleczanu w wartości 60 mg. Opakowanie nie definiuje czy to zawartość samego magnezu czy tzw jonów. jednakże przy podanej wartości 60 mg jest dodana wartość 16 % dziennego zapotrzebowania, mogę tylko wnioskować, że to chyba są jony magnezu. Witamina B6 tam zawarta występuje w wysokości 1,4 mg i powinna pokrywać 100% dzienne zapotrzebowanie.

    Jak oceniają Państwo produkt marki Aflofarm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 60 mg to zawartość jonów magnezu. Mleczan magnezu jest dobrze przyswajalny przez organizm, bo jest to sól organiczna. Preparat przyzwoity, choć jest to suplement diety. Ja jakoś z zasady mam większe przekonanie do leków, niż suplementów.

      Usuń
    2. Dziękuję za chęci w udzieleniu odpowiedzi. Mnie jednak chodzi o to, czy ten produkt - dokładnie marki Aflofarm- jest godny kolejnych zakupów. Niestety o producencie Aflofarm różne w sieci krążą opinie - stąd chciałbym poznać opinie tych którzy faktycznie go biorą i czy faktycznie to co deklaruje producent to autentyczny skład.

      Usuń
    3. Jeśli chodzi o firmę Aflofarm, to ja także nie należę do grona jej zwolenników. Wprowadzają masę suplementów, często zmieniają tylko nazwę, a skład ten sam, zdarzają im się błędy na oficjalnej stronie firmy ( także dotyczące dawek). Jedyne co ma ta firma, to dużo pieniędzy- odzwierciedleniem tego jest liczba reklam produktów Aflofarmu w TV.
      Natomiast samego preparatu nie stosowałam.

      Usuń
    4. Niestety, muszę sie z tym zgodzić. Marka Aflofarm prowadzi piękną politykę reklamową - natomiast nad produkcją ich suplementów nie ma jakiejkolwiek kontroli.
      Podobnie ma się sprawa do preparatów marki olimp. Obie marki mają wspaniałe zaplecze marketingowe, zaplecze które zawodowo zajmuje się "poprawnym wizerunkiem" marki na wszelakich forach internetowych.
      Liderem takiego marketingowego sieciowego PR jest OLIMP.
      Pragnę zwrócić szczególną uwagę na bleff, jaki stosuje zarówno marka OLIMP jak i wiele innych marek w preparatach CHELATOWYCH.

      Po pierwsze wchłanianie w jelicie cienkim - każdy magnez wchłaniany jest w jelicie cienkim. Tutaj chelat nie jest uprzywilejowany.

      Po drugie skoro CHELAT wchłania w pełni to po co w ich suplementacji wit B6, która ma wspomagać jego wchłanianie się o 20-40%..?? Jak widzicie to tylko marketing.

      Po trzecie - człowiek nie ma zdolności magazynowania magnezu. czyli przyjmowanie na raz dziennej dawki jest pozbawione sensu i takie preparaty to kolejna metoda oszukiwania klienta.

      To taj jak z zapotrzebowaniem na dzienną porcję wody, albo jedzenia. Zjedzmy zaraz po wstaniu dzienną porcję żywności albo wypijmy 3 litry wody - bo tak wykazują badania dziennego zapotrzebowania. Niestety---wydalimy to. I skutku przyjmowania nie będzie.

      Nadto BIODOSTĘPNOŚĆ. Słowo klucz biodostępność 30% oznacza, ze działa taka forma na 30% populacji. Ale nie wiemy w jakiej jesteśmy formie. na mnie np. działa bardzo dobrze forma węglanu magnezu (czyli forma nieorganiczna), jak i mleczanu magnezu (forma organiczna).

      innymi słowy - nie dawajmy się wodzić za nos marketingowcom z tych cudownych fabryk suplementów magnezu. Pozdrawiam wszystkich

      Usuń
  61. Witam serdecznie,

    byłabym wdzięczna za wskazanie odpowiedniego suplementu/leku dobrze wchłanialnego magnezu. Mam zdiagnozowaną tężyczkę, a więc niedobór wapnia oraz magnezu w mięśniach. Jak do tej pory nie spotkałam lekarza, który by mi wskazał co i ile przyjmować w ciągu dnia, aby te niedobory uzupełniać. Czy wapń i magnez można przyjmować w tym samym czasie, czy z przerwami i ile ma trwać taka przerwa?
    Które preparaty o wysokiej wchłanialności, dostępne na polskim rynku, Pani by zasugerowała?
    Naprawdę będę wdzięczna za pomoc.
    Pozdrawiam serdecznie,
    Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wstępie zaznaczę, że nie jestem specjalistką od tężyczki..
      Generalnie z tego co mi wiadomo, to przy niedoborze wapnia i magnezu jednocześnie, powinno się najpierw uzupełnić poziom magnezu (przez miesiąc-dwa), ponieważ przy niskim poziomie magnezu wapń będzie bardzo kiepsko się wchłaniał i jest ryzyko kamieni nerkowych. Polecałabym więc wybrać jakiś preparat magnezu- w postaci soli organicznej np. Laktomag B6, Magne B6, ewentualnie Magne B6 MAX . Dopiero po jakimś czasie dołączyć wapń. I tu są różne teorie odnośnie łączenia i nie. Generalnie uważa się, że ważny jest wzajemny stosunek ilościowy wapnia do magnezu, który powinien wynosić 2:1. Jest właściwie preparat z firmy Solgar, który ma wapń i magnez w takim właśnie stosunku.
      http://www.solgar.pl/produkty/mineraly/wapn-i-magnez
      Nie wiem też jak u Pani z witaminą D? Bo często przy tężyczce poziom wit D jest niski i się ją suplementuje- najczęściej w postaci leku na receptę Vigantoletten.

      Usuń
    2. Bardzo Pani dziękuję.

      Usuń
  62. Pisze Pani, że dla mężczyzn dawka Mg wynosi 375mg/dobę. Co w przypadku osób intensywnie ćwiczących? Czy 1000mg się sprawdzi - ale tutaj pojawia się pytanie, w jakich ilościach MG jest przyswajalny (nie ma sensu napychać organizm ponosząc dodatkowe koszty, kiedy nadwyżka zostanie wydalona). Ponadto czytałem, że przyjmowanie Mg daje efekty po dłuższym spożyciu.

    Kolejne pytanie - bardziej istotne dla mnie. Tak jak w wypadku wit. C (którą przyjmuje w postaci czystego kwasu L-ask. w dawkach 6g/dobę) tak i w przypadku MG zastanawiam się nad zakupem mleczanu Mg (czysta postać do laboratorium). Czy i jak można go przyjmować?

    Ostatnia rzecz, Mg wolno się wchłania przez żołądek, dlatego poleca się stosować "oliwy magnezowe" na skórę zrobione z chlorku Mg bądź stosując 30min kąpiele z 2 szklanek. Spowodowane jest to tym, że skóra jest największym organem chłonnym.

    Gorąco czekam na odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wstępie przepraszam za późną odpowiedź. Tak jak pisałam- średnio zapotrzebowanie na magnez to 375 mg jonów magnezu na dobę, u mężczyzn przyjmuje się nawet 400-420 mg. Przy intensywnym treningu oczywiście to zapotrzebowanie się zwiększa, ponieważ w trakcie ćwiczeń traci się dużo składników mineralnych- w tym magnezu. Nie ma jednak ustalonej jednej normy dla osób intensywnie ćwiczących, bo zależy to od wielu czynników, można założyć natomiast, że jest to ok 500 mg jonów Mg na dobę lub nawet więcej. Ja zalecam przy intensywnym treningu po pierwsze wzbogacenie diety w ten pierwiastek, po drugie- picie wód min z dużą zawartością jonów magnezu i po trzecie jakiś dobry suplement magnezowy. Jeśli chodzi o dawkowanie to ja raczej jestem zwolenniczką stosowania Mg kilka razy dziennie:) Myślę, że to jest tak jak z glukozaminą, diosminą itp:) gdzie wykazano lepsze efekty przy stosowaniu 2 razy dziennie niż raz dziennie bardzo wysokiej dawki. No i oczywiście z samą dawką nie ma co przesadzać, bo nadmiar obciąża dodatkowo nerki..

      Jeśli chodzi o mleczan magnezu w formie laboratoryjnej- teoretycznie można by go stosować, ale ja nie polecam.. To oczywiście kwestia jego czystości itp:) Zawartość jonów Mg na 1 g mleczanu magnezu można przeliczyć oczywiście z wzoru i mas molowych:)

      Jeśli chodzi o wchłanianie przez skórę- rzeczywiście udowodniono, że w trakcie kąpieli solankowych wchłaniamy minerały. Przeprowadzone były specjalne badania w Anglii i wykazano, że kąpiele w wodzie z dodatkiem soli magnezu, zwiększają jego stężenie we krwi. Słyszy się dziś o takich specyfikach jak Delbet. Na tym polu nie mam jednak aż tak dużego doświadczenia, żeby coś doradzać.

      Usuń
  63. Witam,
    od kilku lat nie umiem uporać się z niedoborami magnezu. U mnie niedobory tego pierwiastka to prawie tradycja rodzinna - mamy takie skłonności, nie wolno nam pić kawy,itp. Kwestia czy to na pewno niedobór tego pierwiastka jest sprawdzona. Ja kiedyś niechcący wypłukałam sobie magnez z organizmu. Brak koncentracji, trzęsienie mięśni, czasem nadpotliwość, niepokój, brak snu, infekcje, problemy ze zdrowiem - do tego doszło. Ja jednak nie wiedziałam wtedy skąd się to bierze. Jak już udało mi się zrozumieć przyczynę było już za późno. Oczywiście rozpoczęłam suplementacje. Pomogło. Bardzo. Z czasem nauczyłam się wybierać lepsze preparaty, nigdy wiecej nie sięgłam już po kawę, nie piję alkoholu, herbaty i napojów gazowanych. Mogę powiedzieć tylko jedno. To przekleństwo. Idąc ze znajomymi nie mogę się napić ani coli, ani piwa, zostaje soczek jak w podstawówce. Mam 23 lata, chyba nie muszę mówić jak wyglądają wszelskie spotkania towarzyskie. Co mogę zrobić by uzupełnić magnez? Mi wystarczy pół kawy i trzęse się cała. Suplementacja pozwala to nadrobić w ciągu jakiegoś tygodnia. To jednak narażanie swojego zrowia, bo zaraz pojawia się infekcja, osłabienie organizmu. Co mogę zrobić, by uzupełnić poziom Mg w organiźmie? Kiedys przecież byłam zdrowa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym proponowała przede wszystkim zacząć od wzbogacenia swojej diety w magnez. Proszę też pamiętać o wodach mineralnych wzbogaconych o ten pierwiastek:) i pić je w większej ilości.

      Usuń
    2. Jadłam pestki dyni, piłam dobrą wodę, itp. Mój organizm coś tam przyswoił ale w najlepszym przypadku udało się uzupełnić bieżące zapotrzebowanie. Nie próbowałam tylko jednej rzeczy - uzupełniania magnezu przez skórę. Słyszałam, że to bardo skuteczne. Druga sprawa o której prawie nikt nie pisze - jak suplementować magnez by go uzupełnić a nie jedynie uzupełniać bieżące zapotrzebowanie? Przecież jedna, nawet bardzo dobrze przyswajalna tabletka, brana nawet przez rok nie załatwi sprawy, nasz organizm przyzwyczai się, że nie musi pobierać magnezu z pożywienia i tyle. Ile i jakich tabletek należy brać, by uzupełnić magnez w organiźmie? Jak je brać? Rano? Po jedzeniu?

      Usuń
    3. Rzeczywiście zaczyna być głośno o wchłanianiu magnezu przez skórę :) Na Uniwersytecie w Birmingham były przeprowadzane dość ciekawe eksperymenty na ochotnikach, którzy codziennie kąpali się w wodzie z dodatkiem siarczanu magnezu. Po 7 dniach takich kąpieli poziom jonów Mg w krwi ochotników wzrósł z ok 105 ppm/ml do około 141 ppm/ml. Tak więc kąpiele rzeczywiście powodują wzrost stężenia jonów Mg we krwi. To akurat były eksperymenty z siarczanem, ale dużo oczywiście podobnie jest z innymi solami Mg np. chlorkiem (Delbet). Ja jednak jakąś specjalistką na tym polu nie jestem, aby udzielić jeszcze szerszych informacji. Proszę pamiętać, że organizm nie będzie magazynował magnezu, nie da się go uzupełnić na zapas- zawsze nadmiar jest wydalany przez nerki.

      Usuń
  64. (kontynuując myśl poprzednią: 25-09-2013, godz. 00:31)

    Po przeliczeniu samego śniadania, które spożywam codziennie okazuje się, że z pożywienia dostarczam ok. 200mg Mg. Dokładając do tego 1l Muszynianki mam praktycznie dzienne zapotrzebowanie. Już wtedy muszę uważać ze zjadaniem soi oraz kaszy gryczanej (oba produkty >200mg/100g). Odchodzi więc stosowanie suplementu..?!

    Pytanie jest więc takie: jak wygląda wchłanialność Mg z pokarmu (przechodzi przez żołądek)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli dobrze wyliczasz, to z jedzenia dostarczasz organizmowi zapotrzebowanie na Mg. A Mg wchłaniany jest w jelicie cienkim. Każdy Mg wchłania się w jelicie cienkim. Żołądek to organ, który służy do trawienia białek. Cukry są w żołądku hamowane, a Mg wchłania się właśnie w jelicie cienkim.

      Dostarczany u Ciebie Mg w tabletkach - moim zdaniem przy takiej diecie - jest niepotrzebne. Organizm nie ma zdolności do magazynowania Mg i po prostu go wydali.
      Stąd ponawiam - "suplementy", które w jednej tabletce dają nam dzienne zapotrzebowanie to pic na wodę. Organizm wydali nadwyżkę. Ale za godzinę lub dwie będzie znowu potrzebował. Stąd dostarczanie nie tylko Mg, ale i innych składników budulcowych powinno być rozłożone na kilka porcji w ciągu dnia, tak samo jak powinniśmy jeść kilka posiłków dziennie, a nie jeden który da nam 100% dziennego zapotrzebowania.

      Usuń
    2. Rzeczywiście magnez wchłania się w jelicie cienkim:) tylko to nie jest tak, że jak dany produkt zawiera w 100 g ok 200 mg jonów Mg, to tyle dostarczamy do organizmu... Z pożywienia magnez nigdy nie wchłania się w 100% i akurat na wchłanianie ma wpływ cały szereg różnych czynników.

      Usuń
  65. Witam, czy poleciłaby Pani Magnesium firmy Polfa Łódź?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Magnesium B6" z Polfy Łódź na tle innych suplementów magnezu oceniam w miarę OK. Preparat zawiera dobrze przyswajalną sól czyli mleczan magnezu, choć dawka nie jest może jakaś porywająca, bo w 1 tabletce mamy 51 mg jonów Mg. Wystarczy sobie jednak zmodyfikować dawkowanie. Jest to jednak suplement diety, a nie lek, więc profilaktycznie jak najbardziej OK, a jeśli są już objawy niedoboru, to jednak polecałabym wybrać coś z grona leków.

      Usuń
  66. witam , co moze pani powiedziec o neomag stres?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego, jakiego efektu się Pan (Pani) spodziewa. Na pewno preparat nie jest dobrym dostarczycielem jonów magnezu, bo magnez występuje w nim w formie niezbyt dobrze przyswajalnego węglanu magnezu, a jego dawka też nie jest porywająca. Jeśli zaś chodzi o działanie przeciwstresowe, to też nie spodziewam się tutaj cudów, bo dodatkowo mamy tylko melisę i chmiel.

      Usuń
  67. Witam.Mam do Pani pytanie biorę Nedal 5mg 1x rano i Polpril 2,5mg na noc czy mogę brac magnez i potas i co Pani sądzi o preparacie chela-mag kardio z głogiem dla mnie?Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Teoretycznie nie ma przeciwwskazań do przyjmowania potasu i magnezu, tylko pytanie- czy jest rzeczywiście taka potrzeba? Samo nadciśnienie nie jest wskazaniem do przyjmowania preparatów z potasem. Owszem- potas trzeba stosować, ale przy przyjmowaniu niektórych leków diuretycznych na nadciśnienie, które go wypłukują z organizmu. Pan (Pani) takich leków nie stosuje i de facto ciężko stwierdzić czy akurat potas jest potrzebny- tu trzeba by było wykonać badania poziomu elektrolitów.
      A czy występują jakieś objawy sercowe, które spowodowały, że pomyślała Pani (Pan) o suplementacji potasu?
      Jeśli chodzi zaś o suplement "Chela-Mag B6 cardio", to zawiera on magnez i głóg, a także szereg witamin z grupy B. Na pewno nie powinno się go łączyć z innymi preparatami witaminowymi. Nie zawiera on potasu. Profilaktycznie można by było go zastosować jako preparat wzmacniający pracę serca, choć zawartość wyciągu z głogu nie jest porywająca.

      Usuń
  68. niechcacy trafilam na te strone. informacje sa bardzo cenne. serdecznie pozdrawiam pania natalie i dziekuje za jej dzielenie sie wiedza, czas i uwage poswiecona pytajacym. ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za miłe słowo:) Każda opinia jest dla mnie bardzo cenna. Pozdrawiam :)

      Usuń
  69. Witam. Zwracam się z prośbą o nie reklamowanie przesadnie produktów CHELATOWYCH, bo to tylko pic na wodę. Szczególnie nie polecam preparatów marki OLIMP. ich suplementy są naprawdę słabej jakości.

    Potwierdzają to szczególnie intensywnie trenujący sportowcy - preparaty OLIMP nie działają albo wcale, albo w bardzo niewielkim stopniu.

    Natomiast mam również prośbę do PANI - szanowna Pani mgr farm.

    W Pani postach zauważam niespójność, bo zachęca Pani do produktów rejestrowanych jako LEK, a za chwilę poleca Pani suplement diety.

    Pragnę zauważyć, ze dobry producent ma zarówno jeden jak i drugi produkt.
    Różni się on wyłącznie procesem rejestracji
    Suplement diety może Pani sama wyprodukować w zapleczu kuchennym i wystarczy to zarejestrować na stronie www GIS. To wszystko

    natomiast aby produkt miał posiadać status LEK, musi niestety być opłacony sztab "naukowców", którzy za swoją ekspertyzę odpowiednio każą sobie zaplacić.
    Produkcja np Magne B6 jako LEKU (http://www.magneb6.pl/magnez_b6.html), jak i Magne B6 ACTIVE (http://www.magneb6.pl/magnez_b6_active.html), jest przeprowadzona na TEJ samej linii produkcyjnej.

    Powtarza - oba produkty są sortowane i produkowane na tej samej linii.

    MAGNEZ jak PANI JUŻ wielokrotnie wskazywała - wchłania się WYŁĄCZNIE w jelicie cienkim, nie z żołądku.
    Zatem nie ma co -płacić za napis na opakowaniu pt. "wchłanialny w jelicie cienkim", bo to pic, Każdy MAGNEZ wchłania się w jelicie cienkim.

    Druga sprawa.
    Forma organiczna (mleczan, cytrynian, asparaginian), również wcale nie jest lepiej wchłanialny niż węglan.

    A propos. Właśnie WĘGLAN dla mnie jest najlepszym wyborem.

    Nie ma WIARYGODNYCH badań, potwierdzających że ta forma jest lepsza. To wyłącznie sugestia spożywającego.
    Trochę więcej dystansu a mniej marketingowego bełkotu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  70. Oczywiście- wyższość leku nad suplementem diety jest nie do podważenia. Sama pisałam wyraźnie o różnicach:
    "Tak naprawdę różnica pomiędzy lekiem, a suplementem diety jest ogromna. Suplement diety to produkt, który jest złożony z substancji odżywczych i traktowany jest jako uzupełnienie normalnej diety. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów, czy innych substancji, w odpowiedniej formie umożliwiającej dawkowanie. Suplement diety ma więc za zadanie wzbogacić naszą dietę w składniki, których niewystarczające ilości dostarczamy w pożywieniu, natomiast nie leczy chorób, ani im nie zapobiega. Leki natomiast z definicji mają leczyć lub zapobiegać chorobom (tak w dużym skrócie).

    Ogromnie są też różnice przy rejestracji leku i suplementu diety. Wprowadzenie na rynek farmaceutyczny nowego produktu leczniczego wymaga przeprowadzenia badań klinicznych, które potwierdzają jego skuteczność. Cała procedura rejestracji jest dość żmudna, wszystkie badania (jakościowe, toksykologiczne, farmakologiczne) muszą być udokumentowane.
    W przypadku rejestracji suplementu diety wymagane jest jedynie zgłoszenie produkowanego specyfiku do Głównego Inspektora Sanitarnego. Są też konkretne wymogi co do informacji, jakie muszą być umieszczone na opakowaniu suplementu i to wszystko. Nie ma konieczności badań itp.

    Właśnie dlatego zalecam uważać na suplementy, które produkują małe, czasem zupełnie nie znane firmy, bo tak naprawdę nie możemy niestety mieć pewności, że rzeczywisty skład jest adekwatny do tego, co pisze na opakowaniu. "

    Tylko, że uważam że to nie jest powód, aby zanegować wszystkie suplementy diety. Owszem- jeśli ktoś ma objawy niedoboru magnezu warto sięgnąć po LEK a nie suplement, ale jako profilaktyka czasami wystarczy suplement tylko jakiejś sprawdzonej firmy.. O "Magne B6" i "Magne B6 MAX" sama pisałam- Pan tylko powielił moje zdanie:
    "Który wybrać? Kobiecie w ciąży, poleciłabym "Magne-B6". Jeśli zaś chodzi o zwykłą suplementację, a są objawy niedoboru magnezu tj. skurcze mięśni, to lepiej wybrać mimo wszystko preparat z większą dawką magnezu, czyli "Magne-B6 MAX". Nie sugerowałabym się tym, że to tylko suplement, bo akurat Sanofi to duża i solidna firma, i pewnie oba preparaty są produkowane w tych samych warunkach. Ja osobiście nie mam zaufania do suplementów, ale głównie tych, które są produkowane przez jakieś małe, podrzędne firmy."

    OdpowiedzUsuń
  71. I jeszcze jedno. Formy organiczne są lepiej wchłanialne niż nieorganiczne, co zostało udowodnione. Natomiast sam wybór odpowiedniego związku to już kwestia indywidualna. Na przykład dla pacjent a z nadkwaśnością korzystny wydaje się być tlenek magnezu, no neutralizuje on nadkwaśność soku żołądkowego. Przy niedokwaśności natomiast optymalny wydaje się być chlorek magnezu- bo dostarcza jony chlorkowe.

    OdpowiedzUsuń
  72. Pani Natalio.. Oczywiście bardzo ładny opis. Z jednym zastrzeżeniem.
    Zawarta w Pani interpretacja nie jest dla każdego jasna.
    To, ze kupujemy magnez zarejestrowany jako lek, nie oznacza, że on leczy de facto. I odwrotnie - suplement diety to nie tylko suplement.

    W tym przypadku nie rozmawiamy o leku jako takim a o niezbędnym do funkcjonowania minerału, jakim jest Magnez.

    Forma - lek/suplement nie jest tutaj wyznacznikiem.
    Dobry producent - pominę nazwy - z pewnością będzie uczciwie produkował swoje supplementy jak i leki magnezowe.
    Jak wcześniej pisałem - omijam marki OLIMP i AFLOFARM - w z mojego źródła wiem, że większość co markują Ci dwaj producenci to...niestety nie to co mają napisane na opakowaniach.

    Nadto - ważna informacja - biodostępność, które nie jest do końca dobrze interpretowane. Biodostępność np 10% oznacza, ze dla 10% ogółu społeczeństwa ta forma jest dobrze przyswajalna.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  73. Witam, moja 11 letnia córka często miała bóle głowy (1- 2 razy w tygodniu) i zgodnie z sugestią neurologa zaczęłam jej podawać magnez w super formie dla dzieci (długo szukałam, bo ona nie chciała łykać tabletek, a te musujące wyjadała na sucho) - to są granulki, takie małe cukiereczki DOLOGRAN, ale bóle głowy w 90% przeszły. I to dosyć szybko. Czy ktoś z Was ich próbował? Jak z przyswajaniem, bo to jest węglan magnezu? Pozdrawiam, Lidka

    OdpowiedzUsuń
  74. ASMAG FORTE dobrze się przyswaja ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to sól organiczna, więc przyswajalność OK. Dawka jonów magnezu w 1 tabletce jest jednak niewielka.

      Usuń
  75. Mam pytanie odnośnie preparatu MAGNEZIN, 52mg jonów magnezowych w postaci 200mg magnezu weglanu ciężkiego. Poproszę o komentarz Pani Farmaceutki i opinie, jestem wdzięczna za odpowiedź z góry.

    OdpowiedzUsuń
  76. Generalnie węglan magnezu to średnio wchłanialna postać. Lepiej wchłanialne są sole organiczne- cytrynian, mleczan itp. Są jednak osoby na które podobno super działa- na przykład Pan Anonimowy powyżej bardzo chwalił:) Dawka w sumie średnia, ale wszystko zależy od tego, czy ma Pani (Pan) jakieś objawy sporego niedoboru magnezu, czy szuka preparatu do profilaktyki.

    OdpowiedzUsuń
  77. Pan (Pani?) Anonimowy trochę namieszał z przyswajaniem węglanu, ale ja raczej Pani wierzę :)

    Mam prośbę o sprawdzenie poprawności tej ściągawki, którą obiecałam znajomym.
    Dawka dobowa to ok. 6mg jonów magnezowych na kg masy ciała
    W przyswajaniu magnezu ważna jest forma chemiczna, w jakiej występuje:
    1) Sól
    a) organiczna (mleczan, cytrynian) – do 90%
    b) nieorganiczna (chlorek, siarczan, węglan) – do 30%
    2) Chelat (diglicynian) – brak wiarygodnych badań, chyba lepiej wchłaniany niż sól nieorganiczna.
    3) Tlenek do 4%

    Czy asparaginian to powinien być punkt nr 4?
    Czy są jakieś dane o jego wchłanianiu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście w USA zalecana dawka dzienna magnezu to 6mg /kg masy ciała :) W Polsce w sumie przyjmuje się obecnie standardowo około 300-375 mg, ale są grupy pacjentów u których to zapotrzebowanie jest większe. Na pewno należą do nich sportowcy, osoby ciężko pracujące i wykonujące duży wysiłek intelektualny, oraz kobiety ciężarne.
      Bardzo fajną ściągawkę Pani przygotowała:)
      punkt 1 i 3 OK
      punkt 2- Małe uzupełnienie:)Jeśli chodzi o chelaty (diglycynian) to są badania 'in vitro' że ma większą przyswajalność niż tlenek, siarczan, węglan. Badania in vivo wykazały większą przyswajalność chelatu w formie diglycynianu niż połączenia nieorganiczne tj. tlenek, chlorek, czyli generalnie BADANIA POTWIERDZAJĄ JEDYNIE LEPSZĄ WCHŁANIALNOŚĆ CHELATÓW OD POŁĄCZEŃ NIEORGANICZNYCH- więc de facto żadna rewelacja;)

      Jeśli chodzi o asparaginian magnezu, to właściwie zalicza się go do związków chelatowych:) - przyswajalność na pewno lepsza niż połączeń organicznych:) natomiast co do bardziej szczegółowych danych, to musiałabym coś niecoś jeszcze doszukać ;)

      Usuń
    2. Przepraszam, że robię się upierdliwa, ale nie rozumiem... ;(
      Zapomnijmy o tlenkach.
      Dwa pytania.
      1) Chelaty mają wchłanialność większą od 30%?
      2) Pisze Pani, że "asparaginian magnezu (...) - przyswajalność na pewno lepsza niż połączeń organicznych". Czyli ponad 90% ???

      Usuń
    3. Przepraszam, myślałam o czymś innym, a napisałam co innego;) Dzieciaki mnie dzisiaj wymęczyły. Asparaginian magnezu ma przyswajalność na pewno lepszą od połączeń NIEORGANICZNYCH miało być:) Jeszcze raz przepraszam.
      Co do chelatów, to są takie badania jak pisałam :) przyswajalność lepsza niż połączeń nieorganicznych- czyli większa niż 30%. Choć tych % nie należy brać aż tak dosłownie, bo wchłanialność każdego związku zależy jeszcze od wielu innych czynników.

      Usuń
    4. Pani cierpliwość przy oświecaniu laików jest imponująca.
      Bardzo, bardzo dziękuję za wyjaśnienia :)

      Usuń
  78. Wielkie dzięki za fachowe porady. Super, że Pani jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja dziękuję za miłe słowo:)

      Usuń
  79. Witam Pani Natalio czymogłabymi pani poradzić dobrą wit C pozdrawiam o gratuluje takiego dobrego bloga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam posta o witaminie C:
      http://zapytaj-farmaceute.blogspot.com/2012/05/witamina-c.html
      natomiast w razie bardziej szczegółowych pytań, oczywiście postaram się jeszcze jakoś pomóc.

      Usuń
  80. I jeszcze jedno pytanie mam:) Pani Natalio czy CALCIUM APTE+jest dobry jeśli chodzi o wapno? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A konkretnie z jakiego powodu ma być skomplementowany wapń? I o który konkretnie preparat Calcium APTEO chodzi..? ( z wit C, zwykły w folii, z witaminą D)

      Usuń
    2. Pani Natalio dziekuje post o wit C utwierdził mnie w tym że lepiej jeśli jest to możliwe spożywcz witaminy w postaci naturalnej dziekuje pozdrawiam:) i czekam na porade co do calcium

      Usuń
    3. Dokładnie:) co naturalne, to naturalne. A już na pewno nie warto stosować suplementów multiwitaminowych, gdzie mamy wszystkie witaminy i minerały w jednej tabletce, bo wpływają one na siebie wzajemnie i czasami w ogóle niwelują swoje działanie.

      Usuń
  81. Calcium APTE+tabletki musujące jako suplement przy dużym niedoborze wapnia i osteoporozy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam tego preparatu pod ręką, więc nie jestem w stanie sprawdzić dawki wapnia i witaminy D, ale... preparat zawiera wapń w formie węglanu wapnia. Nie wiem, czy czytała Pani mojego posta o wapnie:
      http://zapytaj-farmaceute.blogspot.com/2013/09/wapn.html
      Nie wiem, w jakim Pani jest wieku, ale są badania, które wykazały, że u kobiet w okresie okołomenopauzalnym wchłanialność wapnia z węglanu jest bardzo kiepska. Ja więc wtedy polecam jako alternatywę: "Calcium 500 D" Polfy Łódź- w saszetkach, czy "Wapń z witaminą D" Solgara (zawierający wapń w formie cytrynianu).

      Usuń
  82. Dziekuje za odpowiedz:) a co Pani sądzi o tym że pokrzywa wypłukuje witaminy z organizmu bo czytałam tego typu opinie i troche wydaję mi się to dziwne pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liść pokrzywy jest źródłem niektórych witamin : m.in. witaminy K i witamin z grupy B, a także wielu innych związków o korzystnym wpływie na organizm. W dawkach zalecanych może być nawet traktowany jako czynnik witaminizujący. Działa słabo moczopędnie, więc przy odpowiednim i racjonalnym stosowaniu na pewno nie grozi wypłukiwaniem witamin. Ale owszem... nadużywanie może dawać taki efekt.

      Usuń
  83. Jaki Pani proponuje magnez i w jakich dawkach przy nerwicy? bo wiem że przy tej chorobie jest duże zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno jakiś preparat magnezu w formie organicznej, które już tutaj były wymieniane. Koniecznie z witaminą B6. Natomiast co do dawki, to nie umiem odpowiedzieć, bo zależy ona od wielu czynników, a nie mam wystarczających informacji od Pani.

      Usuń
  84. Świetny blog. Ale ja niestety czytając niektóre wpisy, niestety muszę wyznaczyć "reprymendę".

    Niestety namieszała pani Krystyna (z gazowni??), jak i sama Pani Natalia.

    Forma jaką chcemy wykorzystać (organiczna - nieorganiczna)??

    Nie kirujmy się tym, albowiem dla jednych będzie lepsza organiczna, a dla innych nieorganiczna.

    PANI NATALIO - proszę o WIARYGODNE badania naukowe - nie reklamowe. Badania, które wskazują na wyższość formy organicznej?

    Niestety ulega Pani marketingowi. Magnez w formie węglanowej nie różni się niczym od formy np cytrynianu magnezu.

    Mówię to jako lekarz.
    Nie jako sprzedawca leków w aptece.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowna Pani Doktor, szkoda, że pisze Pani tak mocne słowa jako "Anonimowy", bo właściwie tak każdy może. Zanim ustosunkuję się do treści Pani wypowiedzi, chciałabym zwrócić uwagę na końcówkę wypowiedzi: "Mówię to jako lekarz. Nie jako sprzedawca leków w aptece". Zupełnie nie rozumiem, czemu będąc lekarzem ma Pani aż tak wysokie o sobie mniemanie, natomiast aż tak niskie o innych".. I to służba zdrowia..? Szanowna Pani, niezależnie od tego, czy jest się lekarzem, czy farmaceutą, czy choćby hydraulikiem- każdemu człowiekowi należy się jednakowy szacunek.. Ale to słowo chyba jest Pani obce. Będąc farmaceutą wcale nie uważam się za lepszą od innych, natomiast... ubliżające jest dla mnie stwierdzenie "sprzedawca leków w aptece". Szanowna Pani Doktor, praca w aptece to nie tylko sprzedawanie leków n "na kasie". I proszę mi wierzyć- a jeśli nie- zapraszam kiedyś na jeden dzień do mnie do apteki:)

      Usuń
    2. Pisząc bloga zawsze staram się brać pod uwagę wiarygodne badania itp. i bynajmniej nie kieruję się marketingiem. Analizuję każdy produkt na podstawie swojej wiedzy, dostępnych wyników badań i wyrażam swoją opinię. z którą- co powtarzałam już wielokrotnie- nie każdy się musi zgadzać. Natomiast co do samego magnezu- pisałam posta na podstawie wielu publikacji naukowych. Podam kilka przykładów:

      Firoz m, Graber M. "Bioavailability of US commercial magnesium preparations. Magnesium Researcg" 2001;

      Kann J. "Absorption study of sustained release Magnesium L-Lactate Dihydrate"

      Lindberg JS, Zobitz MM i inni "Magnesium bioavailability from magnesium citrate and magnesium oxide" J Am Coll Nutr.

      i wiele innych publikacji....

      Usuń
    3. Dobry wieczór.

      Będąc lekarzem w żadnym przypadku nie lekceważę Pani jako farmaceuty.
      Pisząc "sprzedawca w aptece", nie miałam Pani osobiście na myśli.... W aptekach pracują różni ludzie, od techników farmacji poprzez osoby na stażach.
      Nadto jako Ci "sprzedawcy" nie są w stanie zweryfikować w żadnym przypadku tego co zawiera dany lek/suplement.

      Zapewniam - w przypadku takiego minerału jak magnez rejestracja LEKU nie różni się od rejestracji suplementu aż tak znacząco - owszem, wiem jakie są zasady rejestracji leku. I bardzo proszę o nie wyprzedzanie się z udowadnianiem tej wiedzy.

      Co więcej - obsługa w aptece sprzedaje to....co właśnie im przedstawił jako najlepszą do zysku Przedstawiciel Handlowy odwiedzający te aptekę/sieć aptek.

      I to też warto aby Pani jako Farmaceuta potwierdziła.
      Apteka jest zainteresowana sprzedawać to, na czym ma lepszy zysk.

      Jeśli klient woli kupić magnez za 3,00 albo za 23.00 to jego wybór.


      Zacytowane przez Panią prace?? Proszę o bliższe linki potwierdzające ich bezstronność....
      Podobnych linków naczytałam siś w życiu tysiące i z nich niewiele wynika, ot czyjaś opinia i tyle.

      Na koniec - proszę o więcej rozumu pośród czytających. Magnez to tylko magnez, to nie lek a pierwiastek niezbędny do funkcjonowania.
      W tym przypadku zalecam kupowanie...najtańszego.

      Linki jakie Pani pokazała są tak samo przekonywujące jak ulotki kandydatów na posłów....
      Proszę mi wybaczyć, ale musiałam to tak opisać.

      P.S.
      Oczywiście mając swoją aptekę zawsze będę twierdziła, ze "naj naj naj jest" chelat za 39.00 za 10 opakowań

      Usuń
    4. Pani lekceważy nie tylko mnie jako farmaceutę, ale generalnie nie ma szacunku do ludzi.. A przecież jest Pani podobno lekarzem, więc w pani zawodzie szacunek do ludzi to podstawa.
      Jeśli nie przekonują Pani powyższe publikacje, proszę o podanie maila- wyślę wszystkie pozycje, na których opierałam się pisząc artykuł, ale uprzedzam- jest ich ok 30. Nie będę natomiast zaśmiecała sobie tym bloga.
      Co do rejestracji leków i suplementów- owszem- nawet w przypadku magnezu różnice są znaczące. I nie musi mi Pani przedstawiać procedur rejestracyjnych, bo je znam.
      A to, że w aptece pracują różni ludzie... Zgadzam się z tym w pełni.. Są technicy- tak, jak najbardziej, ale czasami technik farmacji z 20 letnim stażem ma wiedzę większą, niż magister z kilkuletnim.. bo w farmacji liczy się też doświadczenie, a nie tylko wiedza teoretyczna, którą każdy może przyswoić.. Są stażyści- owszem. ale czy to coś złego..? Przecież muszą się gdzieś nauczyć.... A czy farmaceuci sprzedają, to na czym apteka ma największy zysk..? Nie będę tutaj uogólniać, ani niczego idealizować, pozwoli Pani, że odpowiem za siebie. Ja pracując w aptece nie chcę być tylko "sprzedawcą leków" i myślę, że mi się to udaje. Na tyle, na ile to możliwe staram się podejść do każdego pacjenta indywidualnie i polecić mu to, co naprawdę pomoże- zgodnie ze swoją wiedzą, doświadczeniem itp... Ale odbijając piłeczkę- czy pośród lekarzy nie ma takich, którzy zapisują pacjentom, to z czym przyszedł PH..? Proszę sobie odpowiedzieć na to pytanie.

      Tyle z mojej strony. Nie będę więcej ciągnęła tej dyskusji.

      Usuń
  85. Niech Pani się nie przejmuje komentarzami tej 'pseudo-lekarki', to głównie lekarze często biorą kasę, jeżdżą na wycieczki, dostają prezenty za pieniądze firm farmaceutycznych i później przepisują na receptach ich drogie leki!
    Jeszcze nigdy nie spotkałam się w żadnej aptece z sytuacją, że gdy prosiłam o tańszy lek czy suplement, wciskano mi coś droższego, z którego być może apteka miałaby większy zysk.
    Pod tym względem zdecydowanie bardziej ufam farmaceutom, niż lekarzom, którzy mimo, iż zarabiają pewnie kilkakrotnie więcej niż farmaceuci, są od nich dużo mniej uczciwi (oczywiśćie generalizuję, bo są też chlubne przypadki, ale w większości niestety to dla lekarza bardziej liczy się kasa, niż 'biednego' farmaceuty)

    OdpowiedzUsuń
  86. Dziekuj Pani Natalio za odpowiedz apro po pokrzywy:) super jest Pani blog a negatywnymi opiniami proszę się nie przejmować ludzie zawsze będą gadać pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  87. Dobry wieczór p. Natalio -
    jak mówiła moja Babcia - w każdej wiosce jest Burek co obszczekuje ludzi, ot taki folklor.
    Prosze nie przejmować się krytyką zrodzoną z zawiści.
    Blog jest fantastyczny, bardzo pomocny, często korzystam z Pani podpowiedzi i oby tak dalej.
    Serdecznie pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowo:) Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  88. Pani Natalio z jakiej firmy jest najlpsza dzika róża w proszku? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o czystą dziką różę w proszku, to niestety raczej nie pomogę. Wydaje mi się, że w aptekach wybór jest niewielki. Ja osobiście zetknęłam się tylko z preparatem "Dzika róża skórka" Sanbios. Proszę może popytać w sklepach zielarskich...? I patrzeć na skład- czy to tylko dzika róża proszek, czy nie ma wielu substancji dodatkowych itp.

      Usuń
  89. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń