środa, 28 stycznia 2015

ABC sterydowych inhalacji wziewnych

Moi drodzy dziś będzie troszkę nietypowo, bo krótko i zwięźle. :) Ja to z natury jestem gadułą, więc krótkie artykuły na blogu to rzadkość, ale... niech będzie przynajmniej jakaś odmiana. ;)
Niestety pogoda za oknami jest jaka jest, a wszędobylskie wirusy szaleją. W aptece więc spotykam często rodziców... hmmm... a właściwie z reguły mamy - bo to one najczęściej biegają po lekarzach - z receptami na sterydy podawane wziewnie. Mamy małych alergików pewnie znają preparaty takie jak "Pulmicort", bądź tańszy zamiennik "Nebbud". Dla nich to chleb powszedni. Dziś jednak sterydy wziewne zalecane są nie tylko alergikom, ale także choćby przy zapaleniu oskrzeli, krtani itp. Osobiście trochę mnie przeraża już sama liczba recept na sterydy wziewne, jakie aplikuje się małym pacjentom, ale... na to wpływu my farmaceuci, nie mamy. A więc...

O czym należy pamiętać przy inhalacjach z "Pulmicortu" vel "Nebbudu" czyli ABC bezpiecznej i skutecznej inhalacji:

  • Kto choć raz miał do czynienia z "Pulmicortem" pewnie wie, że w środku papierowego opakowania mamy 4 aluminiowe torebeczki i w każdej z nich po pięć plastikowych ampułek. Ważna informacja numer jeden - po otwarciu torebki z folii aluminiowej zawartość takiego opakowania (czyli wszystkie plastikowe ampułki)  musi być zużyta w ciągu 3 miesięcy. A więc... Jeśli coś zostanie - nie ma zmiłuj, tylko wyrzucamy :) i nie do kosza na śmieci, tylko najlepiej do pojemnika na leki przeterminowane w aptece.
  • Teraz kilka słów o ampułkach z lekiem. Zawartość każdej takiej ampułki to 2ml płynu. Często pediatrzy zalecają inhalacje z polowy ampułki czyli 1ml. Co z resztą? Marnotrawstwo? Na szczęście nie. :) Możemy ją przechować do 12 godzin, ale uwaga - koniecznie w zacienionym miejscu. Z reguły inhalacje się wykonuje min. dwa, a nawet trzy razy dziennie, więc to akurat jak znalazł. Warto także pamiętać, żeby przed inhalacją wstrząsnąć zawartość ampułki.
  • Po każdej inhalacji ze sterydów należy bardzo dokładnie wypłukać usta, najlepiej także umyć zęby. W przypadku niemowląt i dzieci, które tego nie potrafią - po prostu zamiast płukania, podajmy im coś do picia, a efekt będzie podobny. Dobrze jest także przemyć skórę wokół ust, aby zapobiec ewentualnym podrażnieniom. Zwracam na to szczególną uwagę, bo z tego co obserwuję lekarze nie zawsze mają czas o tym poinformować pacjenta. A dlaczego to takie ważne? Ano dlatego, że sterydy podawane wziewnie mogą powodować pewne działania niepożądane tj. grzybicze zakażenia jamy ustnej i gardła, chrypkę, kaszel, czy podrażnienie gardła. Przepłukanie ust po inhalacji, minimalizuje ryzyko tych efektów ubocznych, a wiadomo jak to jest - lepiej zapobiegać niż leczyć. :)
Tyle najważniejszych moim zdaniem informacji nt. sterydowych informacji. Drogie mamy - pamiętajcie, ze sterydy to leki, które stosuje się w ściśle określonych wskazaniach, więc nigdy nie włączajcie ich do leczenia na własną rękę, tylko zawsze po konsultacji z lekarzem. Poz tym zawsze stosujcie je zgodnie z zaleceniami lekarza.

86 komentarzy:

  1. witam, inhalacje te muszą być wykonywane za pomocą inhalatora. Czy wystarczy podać sam lek czy z solą fizjologiczną?Proszę bardzo o informacje jak przeprowadzić ten proces

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o 'Pulmicort' czy 'Nebbud' to inhalacje powinny być wykonywane ściśle wg wskazań lekarza, który zleca odpowiednią dawkę. Czasami konieczne może być dodanie soli fizjologicznej - wszystko zależy od pożądanej objętości roztworu. Jeśli stosujemy całą ampułkę 'Pulmicortu' 2ml, to z reguły nie trzeba dodawać soli, natomiast przy pół ampułki zaleca się dodanie 1ml soli fizjologicznej.

      Usuń
  2. witam. nie w temacie się wypowiem ale właśnie przejżałam całego bloga(świetny!) i nie widzę obiecanej wzmianki o oleju z wątroby rekina a właśnie go zakupiłam ( dawali w jednej drogerii jako promocja). oczywiście opisany jako tran.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo przepraszam, musiał mi gdzieś ten temat umknąć w natłoku innych obowiązków. Zapisuję go sobie do listy artykułów na przyszłość i mam nadzieję, że w końcu kiedyś się pojawi. ;)

      Usuń
  3. A ja mam pytanie, ostatnio zauważyłam, że na opakowaniu Nebbudu jest napisane, że otwartą ampułkę należy zużyć od razu po otwarciu... Czy to oznacza, że w przypadku gdy do inhalacji mam przepisane pół ampułki, drugie pół muszę wyrzucić i nie mogę zostawić na te 12 godz do kolejnej inhalacji?
    Jeśli tak jest, to różnica w cenie między Pulmicortem, a Nebbudem byłaby bardziej oczywista...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście w ulotce "Nebbudu" napisane jest, że zawartość ampułki jest do jednorazowego użytku. Wiem jednak, że lekarze często zalecają dzielenie ampułki na pół i stosowanie jej na dwa razy.

      Usuń
    2. a jak przechowywać tą drugą połówke nebbudu..

      Usuń
    3. Nie umiem odpowiedzieć na Pani pytanie. Według ulotki- całą resztę należałoby wyrzucić. Natomiast myślę, że jeśli lekarz zaleci dzielenie po pół, to na pewno drugą połówkę przechowywać w folii i bez dostępu światła.

      Usuń
    4. Mi lekarz w takim wypadku zalecił zakleić ampułkę np. jakimś plastrem i resztę użyć do następnej inhalacji.

      Usuń
    5. Nam lekarz zalecił przechowywać w lodówce

      Usuń
  4. Witam, u 10 tygodniowego dziecka Lekarz stwierdził zapalenie oskrzeli + ma katar. Dziecko nie zachowuje się inaczej niż przed "chorobą", nie "charczy,gwizda" tak jak w dzieci w poczekalni do lekarza tylko czasami ciężko się mu oddycha przez katar ale nie marudzi z tego powodu. Pierw był Zinnat 125mg/5ml w dawce 2,5ml co 12h + osłona przez 7dni. Niby jest wg lekarza poprawa w oskrzelach ale katar ciągle taki sam. Teraz inhalacja Pulmicortem 2ml x 2 dziennie. Czy to nie za dużo jak na takiego maluszka? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem jeśli już to kolejność powinna być odwrotna. Zapalenie oskrzeli z reguły próbuje się leczyć sterydem- bo często jest ono wirusowe, a dopiero jak nie ma poprawy włącza antybiotyk. Ja jednak nie jestem lekarzem- to lekarz osłuchiwał dziecko, więc nie ma sensu podważać jego kompetencji. Owszem- u ta małych dzieci sprawdza się zasada " im mniej leków, tym lepiej", ale czasami nie ma wyjścia. Czy w tym wypadku było konieczne zastosowanie takiego leczenia- nie odpowiem.

      Usuń
  5. A ja mam pytanie odnosnie oczu.
    Moja coreczka dostala nebbud,Pani doktor zalecila podanie przez ustnik aby ochronic oczy,okazalo sie to nie wykonalne,mala wyjmuje ustnik,albo nie chce go brac. Podaje wiec go gdy spi trzymajac ustnik przy buzi. Czy taka forma jest bezpieczna dla oczu?

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam mam pytanie moja 10 miesięczna córka od środy zapalenie krtani ma nebbud2 ml 2 razy dziennie w piątek zdiagnozowano zapalenie oskrzeli antybiotyk + nebbud z berodualem .W czoraj dziecko dostało chrypke i głos ma jak przy zapaleniu krtani byłam u pediatry stwierdziła że to skurcz oskrzeli i dodała inhalacje rano .A mnie się wydaje ze to skutki uboczne sterydów czy to możliwe i co robić pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko mi zdiagnozować od czego znowu pojawiła się chrypka. Może ona mieć związek z podawaniem sterydów. Czy podaje Pani je prawidłowo? Po każdej nebulizacji podaje dziecku coś do picia i przemywa buźkę..? Na własną rękę nie modyfikowałabym leków. Proszę zadbać o odpowiednie nawilżenie powietrza. Można podać jakiś syrop łagodzący np prawoślazowy, Syrop islandzki, czy Petit drill.

      Usuń
  7. A co można podać dziecku zamiast nebudu. Może jakiś syrop? Nie chcę dawać dziecku sterydów. Przecież kiedyś nie było inhalatorów a dzieci były dobrze leczone

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez jestem ciekawa corka nie lubi inhalacji wolala bym podac syropek

      Usuń
    2. Nie ma zamienników dla wziewnych sterydów. Natomiast oczywiście lekarz może poprowadzić leczenie inaczej. DO stosowania sterydów wziewnych muszą być określone wskazania. Rzeczywiście kiedyś ich się nie stosowało i dzieciaki jakoś były leczone. Natomiast co zastosować..? Wszystko zależy od konkretnego problemu i schorzenia.

      Usuń
  8. Który lek będzie lepszy: Pulmicort czy Nebbud? I dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teoretycznie Nebbud jest zamiennikiem Pulmicortu. Skład ten sam. Pulmicort to lek orginalny i spotkałam się z opiniami, że lepiej działa, natomiast ile w tym prawdy... Nie mam pojęcia. Moim zdaniem efekt leczniczy jest ten sam.

      Usuń
  9. Chcialam sie zapytac jak dlugo moze trwac zapalenie krtani?? 5 dzien podaje bactrim i 4 inhalacje z nebbudu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie można uogólniać. Wydaje mi się, że faza ostra powinna po 5 dniach się wyciszać. A jakie są objawy ? Czy to osoba dorosła czy dziecko?

      Usuń
  10. Witam, mam jedno pytanko, używam inhalatora philips ma on maseczki z dziurami jak większość, natomiast pani z oddziału alergologicznego kazała mi te dziurki zakleić taśmą, podobno lepiej działa, taśma ma specyficzny zapach, a synek jednak to wdycha, a skoro lepiej to czemu producenci robią te dziurki? dziekuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz się spotkałam z pomysłem całkowitego zaklejenia otworów. MOże chodziło o ochronę oczu w przypadku inhalacji sterydami..?

      Usuń
  11. Witam

    chciałabym się poradzić. Na wstępie cieszę się że tutaj trafiłam bo przynajmniej wiem co źle dzisiaj zrobiłam (a za mną dwie inhalacje, tj. córeczki 13. miesięcy) - nie umyłam buzi ale dostała jedzenie od razu po więc chociaż tyle)

    U córeczki pojawił się nagle mokry wykrztuśny kaszel, nasilił się po 4 dniach do tego stopnia że wezwałam lekarza bo aż dławiła się flegmą i miała odruchy wymiotne. Lekarz zgarnął 250 zł i zalecił Mucosolvan dla dzieci 2*2,5ml i Calcium Hasco dla dzieci 3*5ml
    Po jednym pełnym dniu podawania tych syropków Mała oszalała od kaszlu był już tak gwałtowny/napadowy i ostry że płakała przy każdym kaszlnięciu. Poszłam wreszcie dzisiaj do naszej pediatry i nakazała odstawić te syropy (po którymś plamka czerwona wyskoczyła Małej na twarzy) i inhalować 2 razy dziennie Nebbud pół ampułki z odrobiną soli fizjologicznej oraz 2 razy dziennie inhalacja zimną solą fizjologiczną 1,5 ml z ampułką Nebu-dose też 1,5 ml. Mam inhalować dziecko w takich proporcjach przez 2 dni i przyjść jeśli nie będzie poprawy.mamy Inhalator Medela Family. Czy po 2. dniach można spodziewać się poprawy? Wiem że to indywidualna sprawa ale sama nie wiem gdzie szukać pomocy i dobrej rzetelnej informacji nt. ampułek sterydowych i czym są nebu doso, też steryd?

    Mała osłuchowo czysta kompletnie nic nie ma nawet gardło nie jest czerwone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie. Ciężko mi uogólniać po jakim czasie będzie poprawa. Wszystko zależy od konkretnych wskazań- Pani nic nie pisze o diagnozie postawionej przez pediatrę. Nie było zmian odłuchowych to czemu steryd..? Myślę, że jesli kaszel bdzie nadal silny i po 2 pełych dniach inhalacji nic się nie zmieni to tak jak mwóiłą pediatra- należaloby ponownie pójść na wizytę- z racji na fakt, że córeczka jest jeszcze maleńka. Ja jak podawałam sowich pociechom Nebbud przy zapaleniu oskrzeli to po ok 3 dniach była już poprawa. Jeśli chodzi o Nebu-dose to to nie steryd, tylko sól o stężeniu hipertonicznym- stosuje się ją do inh przy mokrym kaszlu i gęstym katarze. Rozrzedza wydzielinę i ułatwia odkrztuszanie. Pani ma pół na pół z zwykła solą, pewnie aby za bardzo nie nasiliło kaszlu. Ze swej strony polecić mogę coś ogólnie przeciwwirusoweo, może Sambucol baby. Niestety u dzieciaków często jest tak, że ilość flegmy jest tak duża że kaszel staje się bardzo męczacy, często nawet prowokuje wymioty. Życzę zdrówka dla córeczki.

      Usuń
    2. bez urazy ale jakim trzeba byc ciemnym ludkiem aby mając własnego pediatre w ośrodku zdrowia wzywa się prywatnie jakiegoś lekarza za 250zł, i lekarz ten przepisuje mucosolwan?? wsadza się dziecko w auto i jedzie na do podiatry a jak jest noc to na sor dzieciecy albo wzywa karetkę pogotowia!!!

      Usuń
    3. Niestety w naszej polskiej rzeczywistości czasami różnie to wygląda w praktyce, nie zawsze jest dostęp do pediatry. A SOR czy pogotowie- to już ostateczność.

      Usuń
    4. Nie ma to jak być geniuszem i sie z tym nie obnosić...Każdy wie, że cała Polska wzdłuż i wszerz ma takie same standardy czy to Warszawa czy dziura zabita dechami...Jak łatwo jest oceniać...

      Usuń
  12. Witam bardzo proszę o odpowiedź syn dostał nebbud czy mogę z nim normalnie wychodzić na dwór?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samo stosowanie Nebbudu nie jest przeciwwskazaniem do wychodzenia na pole, natomiast wszystko zależy do diagnozy lekarza. Co konkretnie dolega Synowi, czy jest temperatura itp i jakie inne objawy.

      Usuń
  13. witam ..dlaczego Nebudd nie może być podawany za pomocą inhalatora ultradźwiękowego ?? mam takowy i lekarz nie poinformował mnie o tym..kupiłem lek który nie jest TANI i teraz w ulotce czytam że nie podawać za pomoca inhalatorów ultradźwiekowych ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O wadach i zaletach inhalatora ultradźwiękowego i tłokowego pisałam w poście
      http://zapytaj-farmaceute.blogspot.com/2015/11/jaki-inhalator-wybrac.html
      Fragment: "Inhalatory ultradźwiękowe są droższe, ciche w działaniu i dają szybkie tempo nebulizacji. Teoretycznie same zalety (no może poza ceną) ;), ale UWAGA! inhalatory ultradźwiękowe mają ograniczony zakres stosowania - można stosować je tylko do soli fizjologicznej i wybranych leków.
      Dlaczego...? Odpowiedź jest prosta - ultradźwięki mogę zmieniać strukturę niektórych leków. Tutaj więc zalecam ostrożność i czytanie ulotek leków".
      Ultradźwięki mogą wpływać na strukturę niektórych substancji leczniczych, albo po prostu nie wytworzą się cząsteczki o odpowiednich parametrach.

      Usuń
  14. Witam, syn ma zapalenie krtani mam podawać na noc i na dzień polmicort, dałam mu na noc i jak zasnął miał atak(od podania minęło 2h)i nie dało nic, okno i podałam mu kolejny raz pół ampułki i teraz jak narazie śpi spokojnie( to było trzecie podanie leku)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic się nie stało- spokojnie. Mam nadzieję, że teraz będzie już lepiej.

      Usuń
  15. Czy można podawać pulmicort podczas snu? Córka ma 19 miesoecy i zapalenie krtani. Niebspala bidulka cały dzień a teraz zasnęła i nie wiem co robic. Budzić do inhalacji czy zrobi przez sen?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można podać podczas snu, tylko raczej w pozycji chociaż półsiedzącej. Natomiast nie wypłuka Pani potem ust, a to się powinno robić po każdej inhalacji.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź

      Usuń
  16. Witam, mam pytanie odnośnie działań niepożądanych przy inhalacji z nebbudu. Moja 6-letnia córkaod 31 maja dwa razy dziennie ma robioną inhalację z 1 ampułki nebbudu zgodnie z zaleceniem lekarza. Dzisiaj podczas rozczesywania jej włosów po myciu głowy przeraziłam się, bo wyczesałam cztery spore garści włosów. Dotąd nigdy nie było problemu a teraz jej po prostu wypadają włosy i to w zastaraszającym tempie. Zastanawiam się, czy to może być po nebbudzie. Od 31 maja przez 8 dni brała też Auglavin i ciągle dostaje erdomed. Czy któryś z tych leków może powodować wypadanie włosów? Co mam jej podać, aby to zatrzymać? Czy jest jakiś preparat dla dzieci, który wzmocni włosy i powstrzyma ich wypadanie?

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanie. Mój syn , który ma 3 lata na podstawie wywiadu w postaci częstych zachorowań na zapalenie oskrzeli zarówno w ciepłych miesiącach jak i tych mroźnych. Pani doktor zalecił stosowanie nebbudu i milukante przez 3,2 miesiące odpowiednio w kolejnosci. Po następnej 2 życie, kiedy okazało się ze mały przez ten okres nie chorował na zapalenie oskrzeli zaleciła podawanie nebbudu na stałe. Czy to na pewno wskazane ? Martwi mnie, że małe dziecko będzie zmuszone przyjmować sterydy przez tak długi okres. Proszę o radę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To lekarz zna Pani dziecko i lekarz jest od stawiania diagnozy. Czy były wykonywane jakiekolwiek badania..? Nebbud to lek sterydowy- wiadomo nie jest pozbawiony działań niepożądanych, natomiast czasami korzyść przeważa ryzyko. Czy konsultowała Pani dziecko u alergologa? Sam wywiad i częste zapalenia oskrzeli to trochę mało.

      Usuń
  18. Jesteśmy po opieka alergologa i pulmunologa. To właśnie ten drugi stwierdził, że syn ma astmę. Przy stawianiu diagnozy Pani doktor kierowała się analizą zachorowań i ich częstotliwością. Często syn wychodził z zapalenia oskrzeli wyłącznie poprzez podanie nebudu i berodualu, co podobno równiez sugeruje astmę. Ponadto wykonane były badania z krwi. Syn jest alergikiem w wysokiej klasie na roztocza I kurz a także na mleko- od urodzenia i kilka innych produktów. Podobno syn jest za mały na spirometrie. ..czy to wystarczy na wystawienie diagnozy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wg mnie sugeruje astmę, ale ja nie jestem lekarzem, tylko astmatykiem;) U dzieci robi się pomiar tlenku azotu w wydychanym powietrzu (feno), może Pani synek umiałby to już zrobić? Ja stosuję codziennie syrop tymiankowy i dzięki niemu odstawiłam sterydy. Oczywiście jestem na lekach p/alergicznych. Oczywiście nie wiem, czy to wystarczy u Pani synka...Często u dzieci pomaga olejek z czarnuszki, usunięcie pasożytów z organizmu...

      Usuń
    2. U tak małego dziecka rzeczywiście często stawia się taką wstępną diagnozę ( podejrzenie astmy) na podstawie obserwowanych objawów, częstotliwości i przebiegu zachorowań. Mój Syn spirometrię zrobił chyba dopiero w wieku 6 lat.

      Usuń
  19. Witam, córka często choruje na infekcje gardła,kaszel, katar. Obecnie ma od dzisiaj nebbud, chciałabym sama od siebie zrobić jej wymaz z gardła i nosa czy podczas brania nebbud można? Nie można podczas antybiotykoterapi a jak to jest ze sterydów. Nie chce żeby wynik był zakłamany. Córka ma teraz nebbud z uwagi na męczący duszacy kaszel. Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym raczej nie robiła wymazu w trakcie stosowania Nebbudu.

      Usuń
  20. witam,
    moj synek 4 lata nie da sobie włozyc maski .podaje mu jak zasnie za pomoca inhalatora .Kieruje strumien tego dymku na nos i usta.(jedyna metoda)zy to duza strata?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że straty są bardzo duże. Pytanie- co Pani podaje za pomocą inhalatora. Jeśli sól fizjologiczną to można tak robić, natomiast w przypadku leków jak Pulmicort, czy Nebbud obawiam się, że terapia będzie nieskuteczna. Poza tym strumień pewnie leci też na oczy i całą twarz- na pewno nie jest to dobra praktyka. Myślę, że powinna Pani na spokojnie wytłumaczyć dziecku konieczność zastosowania maseczki. U mnie zadziałało inhalowanie misiów;) później sam się skusił.

      Usuń
  21. A proszę mi powiedzieć na co stosuje się Berodual? bo lekarz przepisał zrobić inhalacje rano i wieczorem z nebud oraz wieczorem druga inhalacje Berodual? Czemu inhalacje właśnie ze sterydów są ost. modne, co mój syn jest chory m.i zawsze przypisują inhalacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Berodual podany w inhalacji wykazuje działanie rozszerzające oskrzela. Często stosuje się go przy męczącym kaszlu, przy zapaleniu oskrzeli. A czmeu inhalacje ze sterydów są modne.. nie wiem. Ja uważam, że w obecnych czasach sterydy wziewne są nadużywane. Są pediatrzy, którzy zapisują Pulmicort, czy Nebbud przy każdym kaszlu, a niestety nie zawsze są wskazania.

      Usuń
  22. Własnie, Berodual, czy to też sterydowy? można podawać na własną rękę? drugie pytanie: jedna maseczka-chore rodzeństwo (te same objawy, zalecenia) czy muszę za każdym razem wyparzać maseczkę i pozostałe elementy inhalatora i w ogóle jak czesto wyparzamy?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Berodual nie jest lekiem sterydowym, tylko rozszerzającym oskrzela. Stosuje się go często przy męczącym kaszlu, zapaleniu oskrzeli. Nie zalecam stosować na własną rękę, tylko na zalecenie lekarza. Ja myślę, że mając dwójkę dzieciaków warto zainwestować w dwa zestawy do nebulizacji ( osobne maseczki ). Nie jest to droga inwestycja, a warto, bo niby te same objawy ale nigdy nie wiemy co kto ma.

      Usuń
    2. dziekuję za odp. nie łatwo dokupic masecze, do mojego inhalatora (starszy model PariCompakt) musiałabym zamawiać z Niemiec.. ale jest jeszcze druga końcówka z ustnikiem w zestawie, czy bedzie dobry dla 5 latka?

      Usuń
    3. Nie. U dzieciaków w takim wieku nie używa się ustnika. Proszę popytać w aptekach- czasami zestaw do nebulizacji innej firmy ma takie samo wejście i pasuje:) To nie musi być orginał.

      Usuń
  23. Ja myje maseczkę w gorącej wodzie. Moja maseczka jest gumowa więc nawet nie nadaje się do typowego wydarzenia.

    OdpowiedzUsuń
  24. Sama woda mało daje jeśli chodzi o mycie maseczki... gorąca woda i ocet ...To dezynfekcja

    OdpowiedzUsuń
  25. Chciałabym spytać czy inhalację powinno się wykonywać przed czy po jedzeniu? Czy da się określić ile powinna trwać inhalacja 9-miesięcznego dziecka, któremu zalecono 2 razy wykonać inhalację Pulmicortem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że lepiej przed jedzeniem niż na pełny brzuch. Natomiast co do czasu trwania- zależy od inhalatora jaki Pani posiada. Musi Pani inhalować tak długo, ile tego wymaga podanie określonej ilości leku. Z reguły inhalacja nie powinna przekraczać 5- 10 minut.

      Usuń
  26. Witam, synek ma 3 lata, pediatra przepisała inhalacje Nebbudem 0,25 ml po całej ampulce 2x dziennie bez rozcieńczania z solą. Syn nie ma ani astmy a ni zapalenia oskrzeli, po prostu długo ma kaszel. Jednak po tych inhalacjach bardzo kaszle, wręcz przeraźliwie, raz aż zwymiotował. Czy to normalna reakcja? Dwa dni dopiero podaję Nebbud.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami tak jest, że podawanie sterydów wziewnych indukuje kaszel z podrażnienia. Ważne jest, aby od razu po inhalacji wypłukać buzię, ewentualnie podać jakiś napój. Jeśli ewidentnie lek wywołuje napad kaszlu i nie pomoże płukanie, najlepiej skonsultować się z lekarzem.

      Usuń
  27. Dobry wieczór,
    Pediatra przepisała rocznej córeczce z powodu zapalenia oskrzeli do inhalacji 1ml Nebbudu 2x dziennie. Czy powinnam do tego 1ml dodać sól fizjologiczną czy córeczka powinna być inhalowana " czystym, nierozcieńczonym" Nebbudem? Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to kwestia indywidualna. Z reguły pediatrzy przy stosowania 0,5 ampułki z Nebbudu, czy Pulmicortu zalecają dodać 1 ml soli fizjologicznej, aby uzyskać objętość 2ml.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź. Jestem pod wrażeniem profesjonalizmu z jakim prowadzony jest blog - świetne artykuły i do tego możliwość otrzymania porady czy błyskawicznej odpowiedzi odnośnie nurtujących pytań. Gratuluję i pozdrawiam.

      Usuń
    3. Dziękuję za miłe słowo.

      Usuń
  28. Chciałabym zapytać czy 2 letniemu dziecku mogę podać Nebbud przez ustnik? Lekarka zapisała 0,25mg 2 razy dziennie. Problem w tym, że synek z ustnikiem (gdy inhalujemy solą fizjologiczną) siedzi spokojnie, natomiast z maseczką w ogóle nie da się instalować ��Może można byłoby rozcieńczyć Nebbud z solą fizjologiczną i podać przez ustnik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli podaje Pani całą ampułkę, czyli objetość 2 ml to nie trzeba jej rozcieńczać solą. Jeśli daje Pani z ampułki 1 ml to można dodać jeszcze 1 ml soli NaCL 0,9%. Tak czy owak nie zaleca się stosowania u tak małych dzieciaków ustnika, tylko maseczkę.

      Usuń
  29. A ja mam pytanie czy berodual można łączyć z nebbudem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łączyć, w sensie do Nebbbudu dodać Berodual..? Lekarze tak często zalecają:) natomiast opinie są rozbieżne.

      Usuń
    2. Mój syn jest alergikiem i inhalacje to nasz chleb powszedni. Nasz pediatra jest specjalistą pulmonologiem i zaleca łączenie Nebbudu i Berodualu, a przy stosowaniu samego Nebbudu dodawanie do ampułki 1ml soli. Wiem, że różne są zdania na temat stosowania sterydów inhalacyjnych, ale dla nas okazały sie one błogosławieństwem. Po dwóch latach comiesięcznych zapaleń oskrzeli i stosowania antybiotyków, włączenie leków przeciwalergicznych i inhalacji z Nebbudu praktycznie wykluczyło leczenie antybiotykami.

      Usuń
  30. Witam,mam duza alergie na roztocza,obecnie jestem w drugiej ciąży i niemal ciagle choruje... za mna juz 2 antybiotyki na zatoki (duomox,zinnat),chwila przerwy i znow chorowanie. Gesty sluz z nosa zawalil oskrzela,moja lekarz pulmunolog-alergolog stwierdzila zmiany osluchowe z obu strone,przepisala inhalacje z berodualu + sol fiz. Prosze powiedziec,czy ten lek jest faktycznie skuteczny przy oslrzelach? Po jakim czasie przewiduje sie poprawe? Czy podraznione,bolace gardlo to przy nim normalne? Plucze usta dokladnie,myje zeby i twarz po kazdym uzyciu,ale gardlo jest jakby suche i obolale,a nawet zaczerwienione:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami przy zapeleniu oskrzeli stosuje się tylko Berodual, ale jeśli po 2-3 dniach nie ma poprawy, należy zmienić leczenie. Myślę, że objawy ze strony gardła nie są związane z Berodualem, tylko raczej to objawy infekcji. Polecam bezpieczne dla kobiet w ciąży preparaty nawilżająco- łagodzące jak Isla, Fiorda, ewentualnie aerozol Sinulan direct.

      Usuń
  31. Witam, co prawda wpis o wziewnych lekach sterydowych powstał już jakiś czas temu ale widzę, że dyskusja na ten temat trwa do dziś i pozwolę sobie podzielić się moją historią. Chodzi mi o Pani wpis do. płukania buzi. Otóż 8 lat temu wylądowałam ze swoim niespełna czteroletnim synem w szpitalu z powodu wysypki, okazało się że jest to pokrzywka. W czasie badania przez lekarza okazało się, że syn ma zapalenia oskrzeli (miał mały kaszel) włączono do leczenia antybiotyk dożylnie + wziewy. Pokrzywka ustępowała. Gdy się pytałam co to za wziewy to usłyszałam, że „lekarstwo”. Ok. Zaznaczam, że byłam z dzieckiem cały czas w szpitalu i nikt nie powiedział mi że po tych wziewach, które lakonicznie nazwano „lekarstwem” trzeba płukać buzię. Wcześniej syn nie dostawał wziewów był to nasz pierwszy raz. Po kilku dniach pobytu na oddziale okazało się, że syn ma biały nalot na języku!!!! Było to skutkiem niepłukania buzi. Niestety ja o tym nie wiedziałam. Z wypisu okazało się że był to Pulmicort. Wyszliśmy ze szpitala z w miarę opanowana sytuacją i lakami przeciwgrzybicznymi. To był koszmar! Dziś mam już 3 dzieci i jeżeli mają zapisaną przez lekarza inhalację to zakrywam oczy chustką a po myję twarz i każe im płukać buzię kilka razy.
    Co do lekarzy, którzy powinni decydować o leczeniu i stosownych lekach – gdybym za każdym razem gdy moje dzieci są chore miała słuchać ich wytycznych to niestety byłyby to chodzące wraki. Niestety ale lekarze bardzo często się mylą i to lekarze dają „na wyrost” i na wszelki wypadek antybiotyki, które niszczą odporność. A niestety w mojej miejscowości nie ma dobrych lekarzy pediatrów. Staram się oczywiście w miarę możliwości leczyć dzieci domowymi sposobami, gdy idę do lekarza to jakby loteria – dobrze zdiagnozuje czy źle… trafi z lekami lub nie…
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami niestety dużą sztuką jest postawić prawidłową diagnozę. Ale zgodzę się z tym,że dobrego pediatrę ciężko znaleźć, choć się zdarzają. Ja mam super pediatrę dla swoich chłopaków i mam do niej zaufanie. Natomiast mi akurat dużo pomaga też swoja wiedza i doświadczenie.

      Usuń
  32. Mam pytanie czy inhalacje pulmicortem możemy robić także wieczorem,do której godziny najpóźniej.Dziecko ma robić 2 razy dziennie,ale nie zapytałam i jakiej porze najpóźniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można wieczorem. Nie ma działania wykrztuśnego. Natomiast nie zalecam tuż przed snem, bo czasem wywołuje lekkie podrażnienie i kaszel.

      Usuń
  33. Witam.moj 4 miesieczny syn dostal nebbud plus sol fizjologiczna.robie mu wziewy od wczoraj. Dzis po inhalacji kilka godzin po okropnie zaczal kaszlec. Wczesniej kaszel wystepowal sporadycznie.za to katar jest uciazliwy.czy to normalne następstwo? Czy podawanie leku rozcienczonego z sola przez typowa maseczke do inhalacji(dla dzieci) jest bezpieczne? Czy podawac ustnikiem? Co Pani poleca (do inhalacji) na ten uporczywy katarek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami po inhalacji może występować kaszel z podrażnienia. Proszę pamiętać o dokładnym wypłukaniu jamy ustnej, w tym wypadku podać coć do picia:) Natomiast inhalować tak jak do tej pory przez maseczkę, a nie ustnik. Inhalacja Pulmicortem na katar niewiele pomoże. Na pewno trzeba woda morską hipertoniczna i dokładne odciąganie kataru aspiratorem. Jeśli kaszel będzie w dalszym ciągu się nasilał- ponowna konsultacja z lekarzem.

      Usuń
  34. dzien dobry chciałam spytac czy moze cos dolegac synkowi 6 lat jesli podałam mu przez przypadek nebbud otwatry 6 miesiecy temu?

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam.
    Mój syn 1.5 roczny ma zalecone inhalacje 4 razy dziennie Berodual- 15 kropli i Nebbud- pół ampułki. Wcześniej przechodził zapalenie oskrzeli i te inhalacje pomogły. A teraz osluchowo zostały takie swisty... robimy telewizję inhalacje podczas snu. Od wczoraj również ma zakażenie jamy ustnej...czy to mogą być powikłania po Nebbudzie?
    Nie wiem co dalej robić?
    Pediatra kazała robić inhalacje na te swisty a ja już sama nie wiem.
    Co Pani myśli?

    OdpowiedzUsuń
  36. Dzień dobry,
    Jak długo inhalowac Nebbudem po ustąpieniu zapalenia oskrzeli?
    Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  37. Witam, czy można wkropić berodual (8kropli) do nebbudu? Dziękuję z góry za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My np.mamy tak zalecone dziś. Tylko w naszym przypadku jest to 12 kropli do nebbudu plus sól fizjologiczna.

      Usuń
  38. Witam, serdecznie. Mam całe opakowanie Pulmicortu, nie otwierane, przechowywane w ciemnym miejscu, ale z terminem ważności do października 2016 r. Czy mogę zrobić z nim inhalację 7-latkowi, jest niedziela a krtań atakuje. Z góry dziękuje za szybką odpowiedź.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  39. Witam bardzo proszę o info czy inhalujac Gentamycyna 1 ampułka powinna dodawać 1 ml soli fizjologiczne. Bardzo proszę o odpowiy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Powiadomienia o nowych wpisach :)