niedziela, 6 października 2013

Gdy boli ucho

Dziś zgodnie z sugestią jednego z Czytelników będzie kilka informacji jak sobie radzić z bólem ucha. 
Ból ucha to dolegliwość, która może być wywołana przez szereg czynników. Czasami są one całkiem banalne, jak na przykład zmiany ciśnienia podczas lotu samolotem. Mnie na przykład niestety zawsze przy starcie i lądowaniu dopada przenikliwy ból uszów i ich naprzemienne odtykanie i zatykanie. Żeby zminimalizować te mało komfortowe odczucia, warto przyjąć pozycje wyprostowaną i często przełykać ślinę, ssać cukierka czy żuć gumę. To naprawdę pomaga. Podobno pomocne jest też ziewanie, tylko jak tu ziewać na zawołanie? ;)  
Zdarza się jednak, że przyczyny bólu ucha są o wiele poważniejsze, na przykład zakażenia bakteryjne, grzybicze czy wirusowe, bądź uszkodzenia mechaniczne, czy po prostu czop woskowinowy. Właściwie ciężko zdiagnozować, bez zbadania przez lekarza specjalistę, co jest przyczyną dolegliwości. 

Warto zdać sobie sprawę z tego, że nieleczone prawidłowo zapalenie ucha może skutkować bardzo groźnymi powikłaniami, tj. zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych, ropniem mózgu czy zapaleniem błędnika. Właśnie dlatego tak ważna jest szybka i prawidłowa diagnoza lekarska. Ja generalnie zawsze zalecam pacjentowi z bólem ucha wizytę u lekarza - najlepiej laryngologa. Wiem jednak z doświadczenia, że często pacjent reaguje na takie zalecenie w sposób negatywny, tłumacząc, że "kolejki, terminy, brak czasu itp".

Jakie więc są domowe i apteczne sposoby na załagodzenie tej uciążliwej dolegliwości? Niektórzy zalecają wygrzewanie ucha, czy włożenie wacika z olejkiem kamforowym do ucha. Ja jednak zarówno do olejku kamforowego jak i samego wygrzewania podchodzę z dystansem z racji na fakt, iż wygrzewanie nasila w pewien sposób stan zapalny.

Na wielu forach internetowych przeczytać można, że do bolącego ucha dobrze jest włożyć listek zgniecionego wcześniej Geranium (czyli pospolitej "anginki"). Pamiętam jak byłam dzieckiem, to zawsze przy bólu ucha szła mi z pomocą babcia z geranium. ;) Hodowała je w kilku egzemplarzach, mimo, że na okiennym parapecie specjalnie dobrze się nie prezentowały. To jednak dość tradycyjny sposób i właściwie dziś zalecałabym na tym polu ostrożność, aby na przykład nie włożyć takiego listka za daleko itp. 



Zatem jakie mamy specyfiki na bolące ucho z aptecznej półki? Tym razem wybór jest prosty. Właściwie jedyny lek do nabycia bez recepty działający przeciwbólowo i przeciwzapalnie, który przychodzi mi do głowy, to krople "Ototalgin" z firmy Farmina. W składzie mamy salicylan choliny, czyli de facto ta sama substancja co w znanym wszystkim "Cholinexie". Pamiętajcie jednak, że nie wolno stosować tego preparatu przy nadwrażliwości na salicylany. 

Farmacja lubi zaskakiwać, więc mała ciekawostka. "Ototalgin" zawiera tą samą substancję leczniczą i w tym samym stężeniu, co krople "Otinum", pewnie niektórym znane, a wydawane z apteki tylko na podstawie recepty lekarskiej;)
Polecam jednak traktować "Ototalgin" jako tzw. wyjście awaryjne, natomiast pamiętajcie, że przy bólu ucha wskazana jest wizyta u specjalisty, który postawi właściwie rozpoznanie.

I na koniec mała uwaga odnośnie aplikacji kropli do uszu. U dorosłych i dzieci powyżej 3 roku życia krople do uszu powinno się aplikować w pozycji siedzącej z głową przechyloną na bok, odciągając małżowinę uszną do tyłu i lekko do góry. Dzieciom do 3 roku życia natomiast lepiej aplikować krople do uszu w pozycji leżącej. Małżowinę uszną pociąga się do tyłu i do dołu.

Wiem z doświadczenia, że niektórzy po aplikacji kropli do uszu, wkładają do ucha zwitek waty, szczelnie zamykając przewód słuchowy, mając przeświadczenie, że wtedy krople lepiej zadziałają. Przyznam szczerze, że jest to dość kontrowersyjne, bo wtedy zwiększa się ryzyko rozwoju bakterii czy grzybów. Zaleca się raczej luźne umieszczenie kawałka waty w małżowinie usznej tak, aby nie zamykał on szczelnie przewodu słuchowego.



94 komentarze:

  1. Na czasie bo akurat mnie ucho boli :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciszy to, że propaguje Pani także zioła :-)
    Czy mogłaby Pani podjąć temat tranu, bo to teraz w okresie przeziębień, temat mocno na czasie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób jest zainteresowanych tematem, więc postaram się coś o tranie napisać, bo rzeczywiście teraz to temat "na topie". Pozdrawiam.:)

      Usuń
  3. Uszów...? Tak poza tym, artykuł udany. Dziękuję za wzmiankę o pozycji siedzącej u dorosłych podczas aplikowania kropli.

    OdpowiedzUsuń
  4. a krople moga pogorszyc stan ucha ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że wszystko zależy od konkretnej sytuacji:)

      Usuń
  5. Kiedyś na badaniach kontrolnych Pani doktor - zaleciła mi krople otinum .(profilaktycznie)-zasugerowała że są to krople bez recepty- Ale żadna z dostępnych aptek - nie udostępniła mi tego leku - bez recepty-Czyżby lekarz nie wiedział jakie leki są na receptę a jakie bez?.Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwyraźniej lekarz nie do końca się orientował w temacie:) Krople "Otinum" są na receptę, więc słusznie w aptekach odmówiono ich sprzedaży. Bez recepty ma Pani "Ototalgin":) - to samo tylko inny producent.

      Usuń
    2. A ja normalnie bez recepty Otinum kupiłem!

      Usuń
    3. Tak. Już teraz można kupić Otinum bez recepty:)

      Usuń
  6. Może komuś się przyda. Tutaj kilka sposobów na ból ucha: http://bol-ucha.blogspot.com/2014/10/5-sposobow-na-pozbycie-sie-bolu-ucha.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Mialam 3 miesięczne zapalenie ucha. Nie życze tego nikomu. Prawie ogłuchłam.

    OdpowiedzUsuń
  8. od którego roku życia można stosować krople Otinum/Ototalgin?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymienione preparaty zawierają w składzie salicylan choliny. Z salicylanami to u dzieci ostrożnie. Ja bym bardziej zalecała na przykład "Otoargent".

      Usuń
  9. Świetnie na podziębione/zawiane a bolące ucho a nawet powiedziałbym REWELACYJNIE (w 10-30 minut) działa chiński olejek narcyzowy lub nasza nalewka spirytusowa na kicie pszczelim 200ml/50gram.

    OdpowiedzUsuń
  10. Na bolące ucho stosuję 3%wodę utleniona.Kilka razy dziennie wlewam do ucha,trzymam minutke z przechyloną głową,nastepnie przechylam w drugą strone,wylatuje i po kłopocie.Zaznaczam ,że reaguje na ból szybko,nie pozwalam,aby sie rozwinął.Wiedze tę posiadłam od p.Zięby.Można ten sposób również znaleść w ksiażce prof.Nieumywakina Woda utleniona na strazy zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swego czasu po takiej terapii (wodą utlenioną) niemal ogłuchłem. Woda utleniona wysusza woskowinę w uchu, a zaschnięta woskowina podrażnia ucho powodując stan zapalny.

      Usuń
  11. Ostatnio na ból ucha to brałam pyralginę. Bardzo szybko zadziałała i na długi czas uśmierzyła ból. Fajnie, że jest bez recepty, to jest łatwo dostępna

    OdpowiedzUsuń
  12. A czy wystarczyła jedna pyralgina, czy trzeba wziąć więcej, żeby pomogło? Boli mnie lewe ucho, wzięłam już dwa apapy, ale nic nie pomaga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ból ucha raczej nie stosuje się paracetamolu, czyli "Apapu", bo nie ma on działania przeciwzapalnego. Bardziej polecany jest choćby ibuprofen.

      Usuń
  13. Zapalenie ucha szczególnie u dziecka jest strasznie uciążliwe

    OdpowiedzUsuń
  14. Żuć gumę a nie rzuć gumę - przepraszam ale jakoś rzuciło mi się w oczy ;p
    Nie wiem czy jest mi pani w stanie pomóc ale mam problem z uszami, a mianowicie jak na przykład jem coś ostrego odczuwam taki dziwny dyskomfort koło ucha, nawet nie wiem jak to opisać jakby ,, przyprawa przechodziła koło ucha'' to bardzo nieprzyjemne uczucie i zawsze kiedy mam chore gardło od razu atakuje mnie zapalenie ucha. Byłam u laryngologa mówiłam o tym wszystkim ale badając mnie powiedział, że ucho jest lekko zaczerwienione i nic poza tym. Wie pani co to może być ? Jak sobie z tym poradzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uwagę:) To pisanie na komputerze czasem człowieka "otumania" i robi proste błędy. Niestety nie mam pojęcia z czego mogą wynikać zaobserwowane przez Panią objawy.

      Usuń
  15. najlepsza rzecz to 5 kropli wody utlenionej do ucha i po 10 minutach wkroplić to samo w drugie ucho.Stary wypróbowany sposób z ery z przed antybiotykowej

    OdpowiedzUsuń
  16. Pozdrawiam Serdecznie - Czy na kłopoty ze słuchem najskuteczniejsze są tylko aparaty słuchowe -podobnież nie dopuszczają do powiększeniu się problemu -Mi wydaje się że to tylko reklama - tych aparatów -Jeszcze mam pytanie czy po płukaniu ucha przez Laryngologa powinno zostać jakaś woskowina ?-po 12 godzinach po płukaniu - czyściłem go delikatnie patyczkiem z watą - (higieniczne ) bo miałem uczucie ze coś zostało -patyczek zabrudził się woskowiną - po tygodniu miałem wizytę u tego samego lekarza -stwierdził że nic nie ma - Pytałem co można profilaktycznie stosować - nic nie trzeba odpowiedział - przepraszam za pytanie - Miłego dnia w słonecznym nastroju myśli życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego, jaki konkretnie jest problem ze słuchem. Z aparatami to jest tak, że jeśli ubytek słuchu będzie już bardzo duży nie pomogą. Leków póki co nie ma, suplementy wiadomo- to tylko wspomaganie, bo nie mają żadnego działania leczniczego. Myślę, że nie da się tutaj uogólnić. Jeśli chodzi o woskowinę- myślę, że nawet wizyta u laryngologa i płukanie nie powinno jej usuwać do zera, bo to warstwa ochronna. Natomiast co do profilaktyki- myślę, że nie zaszkodzi raz na czas zastosować jakiś spray wspomagający rozpuszczanie woskowiny, np. "Vaxol".

      Usuń
    2. Pani chyba-umówiła się z Panią- która
      bada słuch bo poleciła mi ten sam preparat co Pani "Vaxol"..
      Mam jeszcze pytania czy lekarz dobrze postępuje,Bo wniosek na- aparaty słuchowe chciał zlecić Pani od badania słuchu bo zadużo pisania.Zajeło mu to zaledwie 10minut- a miało być tyle pisania A ta Pani przyjmuje dopiero za tydzień-trudno się zapisać . Ta Pani nie jest ani pielęgniarką ani lekarzem - Przyjmuje w dwóch miastach- -i jeszcze pytanie czy szumy uszne są do wyleczenia do usunięcia aby ich nie słyszeć ?-Czy uszkodzony nerw słuchowy powoduje szumy w uchu?-Miłego wieczoru życzę -przepraszam za tyle pytań -

      Usuń
    3. Ale gapa ze mnie !!!-Dziękuję bardzo serdecznie za odpowiedż -Przepraszam za gapiostwo-

      Usuń
    4. Nie chciałabym wprowadzić w błąd, ale wydaje mi się, że wniosek na aparat słuchowy powinien wystawić lekarz. Z tego co wiem- NFZ refunduje tylko część kosztów. Polecam dokładnie wypytywać o wszystko przy realizacji wniosku i pytać o wady i zalety konkretnego aparatu słuchowego, bo są różne. Jeśli chodzi o szumy uszne- na pewno nieco można je zniwelować. Skuteczne leki są na receptę, więc warto wypytać w tej sprawie lekarza.

      Usuń
    5. Dziękuję bardzo serdecznie za odpowiedż na moje pytanie -Pani Magister - Człowiek się uczy od innych -oczywiście od mądrzejszych - od mających serce - Balsam na serce -gdy kto jest miły - dla innych - nie wyśmiewa się - nie krzywdzi słowem - stara się pomagać - Dziękuję

      Usuń
  17. Nie wiem czy to bezpieczne ?Bo ktoś podaje proponuje wlewanie do uszu wody utlenionej -a czy ona nie podrażni delikatnych ścianek ucha?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam tego sposobu.

      Usuń
    2. Robiłem tak wcześniej z wodą utlenioną i wiele razy pomogło na czyszczenie ucha.....lecz na stany zapalne to inna sprawa. Tinitus -szumy w uchu nie słyszałem od nikogo mądrego by była jakaś skuteczna pomoc.

      Usuń
    3. Robiłem tak wcześniej z wodą utlenioną i wiele razy pomogło na czyszczenie ucha.....lecz na stany zapalne to inna sprawa. Tinitus -szumy w uchu nie słyszałem od nikogo mądrego by była jakaś skuteczna pomoc.

      Usuń
  18. Proszę o informację czy przy bolącym uchu krople należy stosować do bulącego ucha, czy do zdrowego także? Pytam, bo Pani doktor zaleciła stosowanie do zdrowego także, a laryngolog nie wypowiedział się i teraz nie wiem jak zakrapiać uszy dziecku - 5 lat, dziękuję za wskazówki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że do chorego ucha. Aczkolwiek lekarz laryngolog powinien mieć tutaj większą wiedzę i doświadczenie.

      Usuń
    2. witam a co by Pani zaproponowała na rozmiękczenie i oczyszczenie z woskowiny?

      Usuń
    3. Wiem, że dobrze sprawdza się Vaxol spray. Tak naprawdę w aptece znajdzie Pani wiele preparatów o podobnym działaniu.

      Usuń
    4. Witam, dostał mi się do ucha ocenisept i mam zatkane ucho już od 4 dni, przez co prawie nic nie słyszę. Pani w aptece dała mi krople na usuwanie woskowiny , ale to mi nic nie pomogło. Czy jest jakieś lekarstwo bez recepty, które mi pomoże.

      Pozdrawiam Justyna

      Usuń
    5. Jeśli środek do usuwania woskowiny nie pomaga- najlepiej skonsultować się z lekarzem.

      Usuń
  19. Dzień dobry,
    jaka jest różnica w zastosowaniu spirytusu i olejku kamforowego? Czy to prawda że teraz należy stosować olejek za ucho a nie do ucha?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spirytus kamforowy stosuje się zewnętrznie do nacierań w bólach reumatycznych, ewentualnie jako środek rozgrzewający przy przeziębieniu. Olejek kamforowy ma zastosowanie różnorodne- większość opiera się na tradycji. Jeśli chodzi o ból ucha- często jest zwiastunek stanu zapalnego. Przy stanie zapalnym nie zawsze wskazane jest rozgrzewanie. Ja więc nie jestem zwolenniczką olejku kamforowego.

      Usuń
  20. Dziś usłyszałam od internisty, że do laryngologa to się idzie, gdy są powikłania albo chroniczny stan zapalny, a sam ból ucha to nie jest przesłanka medyczna, by mnie skierować do laryngologa, więc mam sobie wziąć ibuprom. :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz spotykam się z taką opinią i z takim stosunkiem do pacjenta. Owszem- nie zawsze jest konieczność do laryngologa, ale lekarz pierwszego kontaktu powinien zaordynować odpowiednie leczenie, a nie na odczepne kazać wziąć ibuprom.

      Usuń
  21. Witam.od dwóch tygodni boli mnie ucho, staw szczekowo-skrpniowy, gardlo i skron. Poszłam do rodzinnego lekarza - zlecila wizyte u dentysty mimo ze wezel chlonny powiekszony i bol przy dotyku ucha. Poszłam dentysta stwierdzil ze zeby zdrowe i to zapalenie ucha... poszlam do innego internisty - zbadal mnie bardzo dobrze stwierdzil zapalenie ucha zewnętrznego przewód jest bardzo czerwony... dostalam ketonal i cetraxal plus... po zakropieniu mam takie dziwne uczucie tzn takie tepe uciski w srodku i taki chocby gorac... pierwszy raz mam problem z uszami i mam problem - po zakropieniu trzymam glowe 10min bokiem i jak wyprostuje to mi wylatuje tego troche czy tak powinno być? Czy te krople po 10min powinny wyleciec czy sie wchlAnac ? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli stosuje Pani preparat zgodnie z ulotką- to wszystko jest OK. Z reguły jest tak, że jakaś część jest później odczuwalna w uchu.

      Usuń
  22. A co zrobić gdy uszy swędzą (bardzo irytujące uczucie),a badania laryngologiczne niczego nie wykazują? Doraźnie i na krótko pomaga dicorfineff. Przy okazji, lekarz bardzo przestrzegał przed stosowaniem wody utlenionej, chociaż faktycznie przynosi efekty :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że należy wykonać badania, aby znaleźć przyczynę. Może to być choćby zakażenie grzybicze. Ciężko ot tak zaproponować leczenie nie mając konkretnego rozpoznania.

      Usuń
  23. Witam, chciałbym zapytać co Pani poleca na zapalenie ucha dla osób z alergią na Aspirynę, bez recepty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno odpadają preparaty zawierające pochodne salicylowe ( tj. Otinum czy Ototalgin). Zastosować można bez recepty "Otoargent", ewentualnie "Fonix Ból uszu". Natomiast jeśli dolegliwości są nasilone- konsultacja z lekarzem, który przepisze krople z antybiotykiem.

      Usuń
  24. Mam pytanie. Od pewnego czasu mój syn podczas zabawy czy głośnej rozmowy narzeka na ból ucha,nie wiem co robić i czy to coś poważnego bo nie chcę ciągnąć dziecka po lekarzach jeśli jest jakiś lek bez recepty, który mu pomoże. Bardzo proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to będzie jakiś problem z błoną bębenkową, aczkolwiek nie jestem pewna. Raczej na pani miejscu poszłabym z synem do lekarza 💪💪💪

      Usuń
    2. Ja również zalecałabym konsultację z lekarzem.

      Usuń
  25. Dzień dobry, Mój syn skończył trzy lata i od rana boli go uszko. Narazie nie ma wysokiej temeratury, jednak od tygodnia borykamy się z choróbskami- katarem, kaszlem, wymiotami i pojawiła się tez gorączka 38.4
    Mam w domu Ototalgin i nie wiem czy mogę mu to podać na to uszko? Pisze po konsultacji z lekarzem jednak w weekend zostaje nam tylko oblężone pogotowie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zalecałabym stosowania tego leku u dziecka. Zawiera pochodną salicylanu, a tych nie zaleca się u dzieci. Na pewno może Pani dla uzyskania działania przeciwzapalnego i przeciwbólowego podawać 2-3 dni ibuprofen do 3 razy na dobę. Dodatkowo można np Fonix na ból ucha. Natomiast jeśli ból ucha pojawia się w następstwie infekcji obawiam się, że i tak nie obejdzie się bez kropli z antybiotykiem do ucha ( one są tylko na receptę).

      Usuń
  26. A co dla ciezarnej 35 tydzien na bol ucha? Zawialo mnie chyba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że najlepiej skonsultować się z lekarzem.

      Usuń
  27. Dodam, ze nie wiem czy to znaczy, ze zle nie jest czy jak ale jak zatkam nos i wypycham powietrze to slychac najpierw jedno ucho, potem drugie. Wyrownanie cisnienia sie to chyba nazywa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam niestety wiedzy w tej dziedzinie. Najlepiej udać się do laryngologa- on najlepiej będzie wiedział, co jest fizjologią, a co już nieprawidłowością.

      Usuń
  28. Czy kilkuminutowa ekspozycja zdrowych uszu (suchych, nie mokrych albo spoconych) na zimne powietrze może mieć jakieś skutki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bardzo rozumiem pytanie. Co znaczy " na zimne powietrze". To pojęcie względne. Wszystko zależy od wrażliwości. Ja z reguły nawet zimną nie noszę czapki i nigdy nie mam problemów z uszami.

      Usuń
  29. Dzień dobry.Dwa lata temu stwierdzono u mnie guza kąta mostowo-móżdżkowego ,ktory wnikal do lewego
    ucha ,leczono go cyber-nożem w Gliwicach .Od ponad miesiąca boli mnie toucho ,bol promieniuję na zęby po lewej stronie .Jakie powinnam zastosować środki przeciwbólowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że potrzebna jest pilna konsultacja z lekarzem. Do czasu wizyty może Pani stosować tradycyjne leki przeciwzapalne jak ibuprofen.

      Usuń
  30. Witam. Mam nadzieje, ze tu dostane odpowiedz :)
    Od niedzieli (dokladniej wieczora) zarywa mnie w miare mocno prawe ucho w srodku, i taki sam mam bol glowy, tez taki zarywajacy tj by ktos uderzal mnie mlotkiem w glowe.
    Ale wracajac do ucha, stosowalem krople z oliwa z oliwek w skladzie na usuniecie woskowiny AkusTone ale to nic nie dalo.
    Probowalem tez z olejkiem kamforowym, moczylem w nim wacik w wtykalem w ucho. I troszke mniej mnie podobolewa, ale czasem zawrwie, zaboli mocniej...
    Czy te kropelki Ototalgin sa bezpieczne ? Czy pomoga w takiej sytuacji ? :) dodam, ze duzo sluchalem muzyki na sluchawkach i je obecnie odstawilem...
    Nie wiem czy jest sens wizyty u lekarza skoro nie przeszkadza to mi w codziennym funkcjonowaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z olejkiem kamforowym zawsze ostrożnie, bo jeśli jest stan zapalny, nie zawsze wskazane jest rozgrzewanie. Można spróbować Ototalgin, jeśli nie ma uczulenia na salicylany jest bezpieczny. należy stosować zgodnie z ulotką. Jeśli nie będzie poprawy- konsultacja z lekarzem. Jeśli dolegliwościom towarzyszy ból głowy- to najlepiej konsultacja z lekarzem.

      Usuń
  31. Dzień dobry, dlaczego leku Atecortin nie można stosować, jeśli nie ma stanu zapalnego? Tak jest napisane w ulotce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No bo jeśli nie ma stanu zapalnego, stosowanie leku jest bezzasadne. Atecortin to mocny lek- w składzie dwa antybiotyki oraz przeciwzapalny steryd. Stosuje się go tylko na zalecenie lekarza. Wskazania to: bakteryjne zapalenie spojówek i brzegów powiek, woreczka łzowego, rogówki;
      - po zabiegach chirurgicznych na gałce ocznej (po całkowitym zabliźnieniu się rany, czyli po około8 do 10 dniach od zabiegu).
      W otologii:- zapalenie przewodu słuchowego zewnętrznego.

      Usuń
  32. Takie naturalne sposoby naprawdę lepiej działają, jak niektóre leki ? :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy jeśli w uchu znajduje się jakiś mały owad, to jest to mocno odczuwalne?

    OdpowiedzUsuń
  34. Dzień dobry. Jakie dostępne bez recepty leki na zapalenie ucha są bezpieczne w I trymestrze ciąży. Zakupiłam Fonix na ból ucha i obawiam się go użyć , słyszałam też o leku Ucholek Forte. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę żaden z leków nie ma badań bezpieczeństwa na temat stosowania w ciąży. Z racji na fakt, iż jest to dopiero I trymestr zalecałabym konsultację z lekarzem. Może bezpieczniejsze nić wyciągi roślinne będzie zastosowanie kropli z antybiotykiem na receptę.

      Usuń
  35. Dzień dobry. Mam pytanie w temacie sprayu RINOGERMINA, stosowanego również w chorobach uszu. O ile widzę w ulotce, stosuje się go 7 dni, czy po tym czasie powinnam go wyrzucić i na kolejny tydzień zakupić nowy? Jakie jest Pani zdanie? Pytam, ponieważ lekarz zalecił stosowanie przez 4 tygodnie i nie wiem ile buteleczek mam zakupić?
    Pozdrawiam serdecznie
    Wioleta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Producent wyraźnie podaje, że po sporządzeniu można stosować tylko 7 dni, więc teoretycznie po 7 dniach- nowe opakowanie.

      Usuń
  36. Ból ucha to najgorszy ból jaki do tej pory miałam. Pamiętam jak byłam dzieckiem to leżałam 2 tygodnie w szpitalu na tę dolegliwość. Teraz dbam o nie jak nigdy wcześniej :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Miałam miesiąc temu zapalenie ucha, o mały włos nie wylądowałam w szpitalu. Nie polecam nikomu tego bólu, prawie straciłam słuch ;/
    Słyszałam o metodzie z wodą utlenioną do ucha, co Ty o tym myślisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem tylko tyle, że słyszałam o tej metodzie, ale nie stosowałam i bałabym się zastosować. To taka trochę medycyna niekonwencjonalna.

      Usuń
  38. Od kilku dni boli mnie ucho, od wczoraj używam kropli ototalgin ale po zakropieniu ból jest większy ale po 20 minutach łagodnieje nie wiem czy powinnam dalej je stosować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko mi się wypowiadać.. Jeśli ból trwa już kilka dni- najlepiej udać się do lekarza.

      Usuń
  39. Jak dla mnie to jak najszybsza wizyta u lekarza jest jedyną możliwością. Ból ucha jest okropny, a konsekwencje też mogą być bardzo przykre. Lepiej jak najszybciej taką przypadłość potraktować odpowiednimi lekami.

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam piszę z zapytaniem. Po wizycie u laryngologa który stwierdził że mam dużo woszczyny w uchu po kilkukrotnym czyszczeniu bez efektu. Po przebudzeniu się mam zatkane ucho prawe na nim właśnie śpie, po czasie odtyka się, ale jest taki dyskomfort i uczucie zalegania pewnie tej woskowiny. Jaki preparat Pani by zaleciła na rozpuszczenie woskowiny? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  41. Na ból ucha polecam spray fonix, którego niedawno sama używałam, jak mnie przewiało i okropnie mnie ucho bolało. Spray zadziałał błyskawicznie i skutecznie uśmierzył ból, a do tego ma szeroką końcówkę, która zapobiega ew. urazom ucha podczas aplikacji

    OdpowiedzUsuń
  42. Jeżeli to zapalenie to pomogą leki przeciwzapalne aspiryna, witamina C w dużych ilościach( przy zębie również), do jedzenia czosnek, por , cebula i omega 3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomiałam marynarze na statkach leczyli uszy geranium

      Usuń
  43. Mi w aptece na ból ucha polecili fonix w sprayu. Psiknęłam nim ze dwa trzy razy i ból ustąpił

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też z tego korzystałam i pomogło bardzo szybko

      Usuń
  44. Na zapalenie ucha to jedynie antybiotyk a dla poprawy nastroju zapraszam odwiedzic ta strone http://strefa.biz/ bo tam tez duzo przydatnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  45. Jak alikowac fonix bol ucha? Dziecko ma z tym długo leżeć. ?

    OdpowiedzUsuń
  46. Zakraplam do dziecka fonix bol ucha ale nie widzę w ulotce jak długo ma dziecko leżeć z tym lekiem zakroplonym do ucha.

    OdpowiedzUsuń
  47. Przydatny wpis, sama mam z tym często problemy

    OdpowiedzUsuń
  48. Witam.Proszę o pomoc.Mam zapalenie ucha zewnętrznego.Laryngolog zalecił 3x dziennie zakraplanie ucha lekiem dicortineff oraz kroplami robionymi na bazie kwasu bornego.Ponadto mam amoksiklav 2x dziennie.Problem tkwi w tym,że po zakroplaniu owych kropli robionych jest niesamowity ból w uchu (nie do wytrzymania!).W zeszłym roku krople te pomogły.Dziś sprawiają ogromny ból.Czy to normalne?Bo chyba nie powinno tak być.Dodam,że to już 4 dzień leczenia.

    OdpowiedzUsuń
  49. Ból ucha może być też spowodowany bólem zęba. Mój stomatolog uświadomił mnie, że podczas wyżynających się ósemek może zdarzyć się ból ucha.

    OdpowiedzUsuń
  50. Warto zwłaszcza zimą nosić czapkę - bardzo łatwo o przewianie uszu :/

    OdpowiedzUsuń