niedziela, 13 listopada 2016

Potas - czy i kiedy suplementować?

Dzisiejszy artykuł będzie dotyczył potasu (łac. Kalium), bo kilkakrotnie już zgłaszaliście zainteresowanie tym tematem. W końcu piszę tego bloga dla Was Drodzy Czytelnicy. :) Na początek kilka słów tytułem wstępu, czyli...

Dlaczego potas jest tak ważnym dla nas minerałem..? 


Nie wiem, czy wiecie, ale potas:

- aktywuje około 40 reakcji enzymatycznych (w tym uczestniczy w syntezie białek w rybosomach), czyli warunkuje pracę wielu układów i narządów, reguluje wydzielanie insuliny

- wpływa na gospodarkę wodną, odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego komórek i równowagę kwasowo - zasadową organizmu 

- odgrywa podstawową rolę w procesie skurczu mięśni (odpowiada za utrzymywanie przewodnictwa neuronów i miocytów) oraz odpowiada za przewodnictwo nerwowo-mięśniowe

- normalizuje rytm pracy serca, stabilizuje ciśnienie krwi i reguluje pracę układu krwionośnego, tempo bicia serca

- pobudza perystaltykę jelit.

98% potasu jest w przestrzeni wewnątrzkomórkowej, a tylko 2% zewnątrzkomórkowej. Co to oznacza w praktyce..? Że nawet niewielki niedobór potasu w badaniach laboratoryjnych może świadczyć o dużym braku bezwzględnym.

Jakie jest zapotrzebowanie na potas..?


Z racji na tak różnorodne funkcje potasu w organizmie, niezmiernie ważne jest utrzymanie jego odpowiedniego poziomu. Zapotrzebowanie dobowe na potas określa się jako 2-4 g/dobę i uwaga - rośnie w stresie. :) A któż z nas nie jest zestresowany w dzisiejszych czasach..?;)

Dobra wiadomość jest taka, że aby pokryć zapotrzebowanie organizmu na potas wystarczy stosować urozmaiconą dietę, bogatą w produkty mleczne, warzywa, owoce i pełnoziarniste produkty zbożowe. 

Bogate źródła potasu w diecie to:

Produkty mleczne

Nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja, soczewica)
Warzywa- szpinak, brokuł, ziemniaki, pomidory
Owoce- banany, morele, brzoskwinie i owoce suszone
Pełnoziarniste przetwory zbożowe, kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, ryż brązowy, płatki owsiane

Jakie są przyczyny niedoboru potasu? 

1) niedostateczna podaż w diecie (anoreksja, alkoholizm). Ale UWAGA także osoby, u których dominujące w diecie są produkty wysokoprzetworzone, a mało jest owoców i warzyw. 

2) nadmierna utrata przez przewód pokarmowy (biegunki, wymioty, a także nadużywanie leków przeczyszczających!)

3) nadmierna utrata przez skórę (wzmożony wysiłek fizyczny, pocenie)

4) utrata przez nerki (przewlekłe choroby nerek, hiperaldosteronizm, zespół Giltelmana, Cushinga)

Na niedobory potasu narażone są też osoby stosujące niektóre grupy leków: glikokortykosteroidy, leki diuretyczne wypłukujące potas ("Furosemid", "Diuver" i inne)!

Wiemy jakie jest zapotrzebowanie, kto jest narażony na niedobór, to zastanówmy się...


Czy i kiedy powinniśmy suplementować potas..? 


No właśnie. Odpowiedź na to pytanie prosta nie jest. Dlaczego..? Po pierwsze - zanim zaczniemy suplementację, należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście potrzebujemy potasu z aptecznej półki. 

Jakie są objawy niedoboru potasu..?

- zaburzenia rytmu serca (tachykardnia, a nawet czasami migotanie przedsionków).
- upośledzenie zagęszczania moczu, poliuria=nadmierne oddawanie moczu, nykturia = oddawanie moczu noca więcej niż jeden raz, polidypsja = nadmierne pragnienie
- bolesne kurcze ud i łydek (!), osłabienie siły mięśniowej, drżenia mięśni szkieletowych
- wiele innych objawów jak: nadpobudliwość, zaburzenia koncentracji, apatia, senność, stany depresyjne, halucynacje

Do tego dochodzą jeszcze zmiany w EKG - ale tego sami nie zdiagnozujemy. 

UWAGA! Stosowanie dużych dawek potasu na własną rękę, albo długotrwała suplementacja może być niebezpieczna. Jednym z objawów przedawkowania są groźne zaburzenia rytmu serca, osłabienie mięśni oddechowych, czy zaburzenia ze strony układu nerwowego.

Na własną rękę nie zalecam więc 'szaleć' z tą suplementacją potasu, bo można sobie zaszkodzić.  Warto wybierać preparaty, gdzie dawka jonów potasu nie jest wygórowana. Przykłady: 

"Potas" Naturell: 1 tabletka zawiera 80 mg jonów potasu (w formie soli organicznej glukonianu, a więc przyswajalność dobra)

"Kalivit" : 1 tabletka zawiera 50mg jonów potasu

Ciekawym rozwiązaniem są także preparaty, gdzie mamy zarówno potas, jak i magnez. A są to : "Aspargin", "Asparaginian extra", "Asparaginian MagnoKal" (dawny "Magnokal"). Zawierają one sole organiczne magnezu, a więc postać dobrze przyswajalną, ale dawki nie są wygórowane, więc raczej bezpieczne.

W aptece znajdziecie także specyfiki, gdzie dawka potasu jest naprawdę spora i można je mimo wszystko dostać bez recepty. 

Przykłady:

"Katelin +SR" - 1 kapsułka ma 315 mg potasu (preparat o przedłużonym uwalnianiu z chlorkiem magnezu)
"Potazek" - 1 kapsułka zawiera 320 mg potasu (preparat o przedłużonym uwalnianiu z chlorkiem magnezu)
"Potas" Colfarm - 1 kapsułka ma 333 mg potasu

a nawet "PotazekMAX" - 1 kapsułka zawiera 472 mg potasu!

A tak dla porównania lek na receptę "Kaldyum" zawiera w 1 kapsułce 315 mg jonów potasu. Ciekawe prawda..? 

Jakie jest moje zdanie w tej kwestii? Z racji na możliwość przedawkowania potasu i niebezpieczeństwo z tym związane uważam, że tak duże dawki nie powinny być stosowane na własną rekę, a tylko pod nadzorem lekarza. Ważne jest podczas terapii monitorowanie stężenia potasu we krwi i stosowanie się ściśle do zaleceń lekarza. 


Warto również przeczytać:

14 komentarzy:

  1. Dziekuje za ten artykuł Pozdrawiam serdecznie Anka

    OdpowiedzUsuń
  2. Artykuł to tak przetłumaczenie z języka angielskiego na polski- czyli bardziej zrozumiale - A tak z życia - to w ciągu dnia zjadłem kiedyś kilka kilogramów pomidorów- były w zasięgu - wiec dostępne- tylko brać - był raczej upał -a ja pomagałem ogrodnikowi w szklarni - więc pomidory mnie orzeźwiały-chyba zawierają wodę -Potasu może nie przedawkowałem -ale samo zjedzenie dużej ilości tych warzyw - czy owoców -- chyba wystarczy - aby skojarzyć co się działo -po tej konsumpcji -

    OdpowiedzUsuń
  3. "Aspargin", "Asparaginian czy wchłanianie magnezu- nie jest zaburzone - gdy ktoś z konieczności musi zaraz po przyjęciu jednego z tych preparatów coś zjeść -> Niema nic innego do wyboru nic innego tylko zupa mleczna- ser żółty -albo twarożek -Czytając Pani artykuł -wiele niejasności się wyjaśnia - Potas można łatwo przedawkować -a czy magnez też wchłania się czasami w nadmiarze - Dziękuję za odpowiedź - radę ,sugestię -ciepłej jesiennej aury życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie ma co przesadzać:) posiłek nie zaszkodzi, nawet mleczny. Teoretycznie wszystko można przedawkować, ale zwróciłam uwagę na potas, bo tutaj objawy przedawkowania mogą być szczególnie niebezpieczne. Magnez bezpieczniejszy:)

      Usuń
    2. Laik powinien być wdzięczny za wszystko - bo ja mam problem -na ulotce przy lekach czy suplementach diety skomplikowane są objaśnienia dotyczące stosowania -one czynią zamęt w głowie - temu co nie wie - Pytanie nawet gdy odpowiedź brzmi nie wiem co odpowiedzieć - czy nie znam się na tym - nawet taka odpowiedź cieszy - bo na sercu robi wrażenie że ktoś nas nie bagatelizuje-nie jest obojętny - tylko grzecznie z -dobrego serca odpowiada - Dziękuję Pani magister z całego serca-

      Usuń
  4. A jak Pani ocenia Potas firmy OLIMP - on jest w postaci cytrynianu (150 mg)? Który preparat jest bardziej przyswajalny - potas w postaci glukonianu czy cytrynianu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obie sole organiczne, więc przyswajalność podobna. Nie mam badań, które by porównywały te dwie postacie pod względem biodostępności.

      Usuń
  5. a co w sytuacji gdy poziom magnezu jest za wysoki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo rzadko się to zdarza. Skąd taka informacja?

      Usuń
  6. Chodzi o za wysoki poziom potasu. Co robić w takiej sytuacji i czym to może być spowodowane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że były robione badania i wyniki są złe? Jeśli tak, to najlepiej skonsultować się z lekarzem. Może to być skutek przyjmowania niektórych leków, ich złego dawkowania itp.

      Usuń
  7. Ja trochę z innym pytaniem, zmagam się z niedoborem witaminy B12,biorę zastrzyki, ale nieregularnie(sporo podróżuję),chciałabym kupić jakiś suplement, żeby nieco się nim wspomóc.Słyszałam, że najlepiej przyswajalną formą B12 jest metylokobalamina, mogłaby Pani jakąś polecić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam niestety aptecznego preparatu z metylokobalaminą. Jedynie specyfiki sprzedawane internetowo, a z nimi ostrożnie.

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź, widziałam sporo takich suplementów dla wegetarian i wegan, myślałam że może firma solgar ma taką witaminę, a ich produkty widuję czasami w aptekach.

      Usuń

Powiadomienia o nowych wpisach :)